Politiker eniga i kontantfrågan på ett fullsatt riksdagsseminarium

Inom fem år kan Sverige bli världens första kontantlösa land. Under gårdagen fyllde politiker och intresseorganisationer riksdagens Andrakammarsal för att diskutera hur kontanterna ska räddas. Som värd för utfrågningen stod Kontantupproret. Förutom nätverkets talesperson Björn Eriksson medverkade bland annat riksdagsledamöter från Socialdemokraterna, Moderaterna och Centerpartiet, samt ledarna för Sveriges största pensionärsorganisationer PRO och SPF.

I våras presenterade en parlamentarisk kommitté, bestående av representanter från samtliga riksdagspartier, en åtgärdsplan för att trygga Sveriges kontanttillgång. Sedan dess har intresset för kontantfrågan växt sig allt starkare.

- Jag konstaterar att det finns bred politisk enighet i frågan. Nu krävs handling och snabb handläggning för att underlätta för kontanterna. Nu förväntar vi oss att regeringen snabbt kommer med ett förslag, säger Per Åsling, riksdagsledamot i Centerpartiet.

- Vi har kommit en bra bit på vägen. Kommittén har beslutat att kontanter ska finnas och politikerna är eniga. Bankerna och handeln går en annan väg och man kan ifrågasätta det verkliga motivet varför de väljer att göra det. 2019 måste politikerna agera innan det är för sent att lagstifta om kontanternas vara, säger Björn Eriksson, ordförande för Kontantupproret.

Utöver lagförslaget diskuterades kontantstoppets påverkan på samhället, vilka konsekvenser det medför för Sveriges krishantering och hur det påverkar grupper som lever i utanförskap. En annan viktig aspekt handlade om den personliga integriteten.

- När vi använder digitala betalmedel lämnar vi spår efter oss, detta är ofrånkomligt. Kontanter är fortfarande det mest integritetssäkra betalningsmedlet och om den möjligheten stängs är detta ett demokratiskt problem, säger Sinan Akdag, expert inom integritet och digitalisering på Sveriges Konsumenter.

Medverkade i panelen gjorde:

Björn Eriksson, Kontantupproret
Peter Persson, riksdagsledamot, (S)
Lotta Finstorp, riksdagsledamot, (M)
Per Åsling, riksdagsledamot, (C)
Christina Tallberg, ordförande, PRO
Eva Eriksson, förbundsordförande, SPF Seniorerna
Sinan Akdag, expert – integritet och digitalisering, Sveriges Konsumenter

Moderator: Artur Ringart

Utfrågningen skedde onsdagen 30 januari kl.13.30-15.00 i riksdagens andrakammarsal.

Utfrådningen sänds på SVT Forum, fredag 1 februari 13.30 och på SVT-play.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Björn Eriksson, tel 070-626 4606

Sinan Akdag, tel 072-061 6940

Om Kontantupproret: Kontantupproret är ett löst sammansatt nätverk av privatpersoner och intresseorganisationer som tycker att det är viktigt att kontanter finns kvar som betalmedel vid sidan av alternativa lösningar. Kontantupproret anser att frågan om kontantförsörjningen ska behandlas i en demokratisk process och inte överlåtas åt det privata banksystemet att besluta om. Kontantupproret anser också att en offentlig aktör ska stå som garant för att kontanter ska vara tillgängliga i hela landet.

Taggar: