Stationskiosken i Köping vinner Kontantpriset 2022

Kontanterna riskerar att försvinna i Sverige. För att främja användningen av kontanter har Kontantupproret instiftat ett pris till den som gör en viktig insats för kontanterna. Kontantpriset på 10 000 kronor – i kontanter – delas idag ut till stationskiosken i Köping som erbjuder allmänheten att köpa tågbiljetter kontant när SJ slutat.

Om kontanterna försvinner drabbar det alla människor som lever i digitalt utanförskap. Det skulle även försvaga vår krisberedskap, vilket blivit en alltmer aktuell fråga i en orolig värld.

För att uppmuntra fortsatt användning av kontanter i Sverige har Kontantupproret efter en donation instiftat ett pris. Kontantpriset 2022 delas idag ut till stationskiosken i Köping och dess ägare Lotta och Per Granberg.

- Stationskiosken tar ansvar där SJ sviker. Självklart ska det gå att köpa tågbiljetter med kontanter. Att SJ stänger ute en stor del av allmänheten genom att bara erbjuda digitala betalningar är helt orimligt, säger Björn Eriksson, ordförande för Kontantupproret.

Kiosken vid stationen i Köping låter de som vill köpa biljetter betala med kontanter. Därefter beställer de biljetten i kundens namn.

- Det är alla möjliga grupper som vill kunna betala kontant. Många tycker det är svårt och krångligt att boka digitalt. För oss är det en fråga om service att alla ska kunna betala med kontanter, säger vinnaren Lotta Granberg.

Grupper som utesluts i ett kontantlöst samhälle

- Äldre som inte kan använda digitala betalmedel

- Funktionsnedsatta med fysiska eller kognitiva hinder

- Förföljda eller hotade personer, både våldsutsatta kvinnor och flyktingar

- Socialt utsatta, till följd av missbruk, sjukdom och hemlöshet

- Personer med svåra ekonomiska problem

För ytterligare information:

Björn Eriksson, tel 070-626 46 06

Victoria Månsson, tel 076-7612678

Om Kontantupproret

Kontantupproret är ett nätverk av organisationer och föreningar som tycker att det är viktigt att kontanter finns kvar som betalmedel i Sverige. Kontantupproret anordnar möten och seminarier samt bildar opinion för användningen av kontanter. Vi anser att det behövs ett tydligt regelverk kring kontanterna och att det inte bara kan vara privata aktörers sak att besluta om.kontanternas framtid. Våra förslag finns sammanfattade i en skrift som även kan laddas ner. Läs mer på Kontantupprorets Facebooksida och hemsida.