Sveriges hantering av kontantfrågan väcker internationell förundran

Efter ett års arbete med att värna kontanterna uppmärksammas Kontantupproret i ledande medier världen över.

I ett års tid har Kontantupproret stridit för att stoppa storbankernas nedmontering av kontantsystemet. Kontantupproret har tydliggjort hur bankerna forcerar fram utvecklingen och pekat på att den kunnat gå så långt eftersom staten inte längre står som garant för kontantförsörjningen, så som är fallet i andra länder.

Det svenska förhållningssättet till kontanter saknar helt motstycke i något annat land. Många utländska medier har därför intresserat sig för ämnet. Under året har kontantupprorets grundare och talesperson Björn Eriksson intervjuats av medier från bland annat Kina, USA, Tyskland, England, som New York Times, The Local, The Guardian, Business insider och CCT (China Central Television). Många av dessa artiklar har i sin tur publicerats världen över.

– Vi tror att vi är landet lagom, men i själva verket är vi ett mycket udda land och man följer den svenska utvecklingen med förundran och förskräckelse. Man undrar hur vi kan tillåta storbankerna att lämna stora grupper av medborgare som är beroende av kontanter utanför samhällsgemenskapen, säger Björn Eriksson, initiativtagare till Kontantupproret.

Andra internationella medier som uppmärksammat frågan är bland annat: Tyska Handelsblatt, Der Standard, Hessische Niedersächsiche Allgemeine, Die Presse, Gottinger Tageblatt, Luxembourg Tageblatt, Frankfurter Neue Presse, The Local, Trend (Österrike), Fortune med flera.

New York Times-artikeln spreds till tidningar i USA, Indien, Singapore, Australien, Spanien, Frankrike, Tyskland, Rumänien, Libanon, Malaysia, Nigeria.

– Utländska medier verkar ha genomskådat att monopolkramarna i det svenska bankväsendet vädrar morgonluft, säger Björn Eriksson. Jag får ofta frågan från utländska medier om svensken är medveten om att ”olönsamma” medborgare, som många pensionärer, glesbygdsbor, småföretagare, nyanlända och andra sorteras bort, samtidigt som bankerna kan öka sina vinster genom höjda kortavgifter.

Ulrika Sandhill, Pressansvarig Kontantupproret
Mail: ulrika.sandhill@anpr.se Mob: 070 77 25 009

Webbsida: http://www.kontantupproret.se/    Facebook: https://www.facebook.com/kontantupproret

Länkar till internationella artiklar:

In Sweden, a Cash-Free Future Nears, NY Times, 2015-12-26

Sweden shifts toward a cashless economy despite the risks of electronic fraud, International Business Times, 2015-12-26

Sweden may become a cashless society in ten years, China central television (CCT), 2015-12-14

Sweden has declared war on cash, Business Insider, 2015-12-09

Welcome to sweden – the most cash-free society on the planet, The Guardian 2014-10-12

Om Kontantupproret: Kontantupproret är ett löst sammansatt nätverk av privatpersoner och intresseorganisationer som tycker att det är viktigt att kontanter finns kvar som betalmedel vid sidan av alternativa lösningar. Kontantupproret anser att frågan om kontantförsörjningen ska behandlas i en demokratisk process och inte överlåtas åt det privata banksystemet att besluta om. Kontantupproret anser också att en offentlig aktör ska stå som garant för att kontanter ska vara tillgängliga i hela landet.

Taggar: