Pressinfo 2011-02-23: Framgångsrik gruppupphandling av el – nu är det dags för bensin

Report this content

Landets lägsta elpriser. Det blev resultatet för KontoSmart.se:s senaste gruppupphandling av el i år. Nu siktar man på gruppupphandling i annan en tuff bransch – drivmedel.

KontoSmart.se startade hösten 2010 och idén bakom sajten är att ”ju fler vi är tillsammans desto bättre villkor kan vi få.” Genom gruppupphandling och budgivning av leverantörer förhandlar företaget fram bra villkor. För att kunna delta som privatperson blir man bli medlem i KontoSmart, ett medlemskap som är gratis. I januari genomfördes årets första gruppupphandling av el. Auktionen resulterade i landets lägsta januaripriser.* Målet är att även kunna gruppupphandla drivmedel, men den branschen är ännu inte riktigt mogen för det, menar Pelle Lindberg, delägare och grundare av KontoSmart.

- Ett första steg är därför att vi nu startar prisjämförelse av drivmedelskort. Då får du hjälp att hitta det kort som ger den billigaste bensinen, beroende på var du bor, hur du mycket du kör och så vidare. Vi är dock övertygade om att bensinbolagen kommer att se fördelen med gruppupphandling. Som motprestation lämnar vi ju över en granskad och kreditklassad kundstock till bolagen, säger Pelle Lindberg.

KontoSmart samlar in all information om drivmedelskorten, prisuppgifter inklusive aktuella rabatter, från bensinbolagens hemsidor. Vill något bolag snabbt ändra i sina villkor är det bara att informera KontoSmart som direkt ändrar på jämförelsesidan. På så sätt ger detta redan idag bensinbolagen en viss möjlighet att konkurrera.

- Gruppupphandling har en enorm kraft, det visar resultatet av vår upphandling av el. Dessutom spar vi tid för våra medlemmar eftersom vi sköter all förhandling och de behöver inte jaga de bästa priserna – det ser vi till att de får, säger Pelle Lindberg

Leverantörer av el eller drivmedelskort kan utan kostnad öppna ett eget konto hos KontoSmart.se och kan sedan valfritt delta i budgivningen på respektive upphandling. Målet är att ha gruppupphandlingar varje månad, något som alltså än så länge bara gäller för el. Nästa upphandling av elpriser sker i slutet av februari.

*) Resultat för KontoSmarts el-auktion jan 2011: Rörligt elpris: 7:76 öre påslag på spotmarknadspriset. Fast elpris 12 månader: 109:69 öre/kWh inkl. allt för normalkommun. Fast elpris 24 månader: 106:91 öre/kWh inkl. allt för normalkommun.

Bifogar foto på Pelle Lindberg

För mer information kontakta:
Pelle Lindberg, styrelseordförande KontoSmart, tel: 08-661 68 05, 070-571 74 42

KontoSmart är Nordens första internetmäklare för gruppupphandling av bastjänster som el och drivmedelskort. Genom gruppupphandlingar med våra medlemmar som bas förhandlar vi fram bättre på villkor på de produkter och tjänster vi förmedlar. Under 2011 kommer fler tjänster att lanseras.

Taggar: