Kontract lockar medarbetare utanför Örebro

På Örebro-IT-företaget Kontract är mottot tydligt: ”Arbete är en aktivitet, inte en plats”. Det gör att företaget kan locka kompetens som inte nödvändigtvis behöver bo och utgå ifrån Örebro.

Örebroföretaget Kontract har expanderat kraftigt de senaste åren till följd av stor efterfrågan och många nya uppdrag. För att kunna fortsätta att rekrytera kvalificerade medarbetare är företaget tydligt med att inte låta bostadsort stå i vägen för arbetet. Det gör att företaget trots att kontoren finns i Örebro och Göteborg kunnat locka medarbetare i både Västerås, Karlstad och Karlskoga.

– För oss är arbete en aktivitet och inte en plats. Om en medarbetare lika gärna kan utföra den aktiviteten från Västerås som från vårt kontor i Örebro så vill inte jag vara den som står i vägen för att den personen ska kunna jobba för oss, säger Kristian Franzén, vd på Kontract.

Kontract är ett konsulttungt företag, med mycket arbete som ändå utförs till stor del hos kund. Kristian Franzén medger att det bidrar till att minska vikten av vilken ort medarbetarna utgår ifrån.

– Vi vill att de bästa ska jobba hos oss, och ibland tvingas vi acceptera att de bästa inte vill bo i Örebro, säger Kristian Franzén, vd på Kontract, med ett leende.

Vi vill att de bästa ska jobba hos oss, och ibland tvingas vi acceptera att de bästa inte vill bo i Örebro.