Att leda för transparens och öppenhet – så gör morgondagens ledare

Report this content

”Värdebaserat ledarskap – utmaningar i en tid av fullständig transparens” är temat för det tionde årliga seminariet på Stockholms slott där 200 chefer och ledare från näringsliv, ideell och offentlig sektor samlas för att diskutera framtidens ledarskapsutmaningar.

Hur ska framtidens ledare möta ökande krav på öppenhet och demokratiska rättigheter? På vilket sätt påverkas ledarskapet av informationssamhällets ständiga närvaro? Hur kan man skapa resurser och möjligheter för ett ledarskap som bygger vår framtid? Det är några av frågeställningarna som kommer att diskuteras under eftermiddagen.

Talare vid seminariet är:

• Inga-Britt Ahlenius, gästprofessor vid Handelshögskolan i Göteborg,
  • Tawakkol Karman, journalist från Jemen,
  • Petter A Stordalen, ägare till Nordic Choice Hotels.

Vid seminariet offentliggörs också de tre unga ledare som tilldelas stipendiet Kompassrosen 2013 om 250 000 kr vardera. Stipendiet får dessa unga ledare för att de tagit ett ansvar och visat ett engagemang utöver det vanliga. Pengarna ska användas till fortsatt utveckling i gott ledarskap. Värd för seminariet är Scouterna och Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap.

- Det behövs fler unga förebilder med ett värdebaserat ledarskap, säger Emma Jangö, verksamhetsledare för Stiftelsen Ungt Ledarskap. Därför skapar vi varje år detta forum för dialog kring ledarskapsfrågor där chefer och ledare från näringsliv, ideell och offentlig sektor möts och utbyter erfarenheter. Och så lyfter vi fram tre unga förebilder när vi delar ut stipendiet Kompassrosen.

Tid: 11 april 2013 kl 13:00-17:00

Plats: Stockholms slott, Stockholm

Anmälan: therese.smedberg@scouterna.se Ange förnamn, efternamn och media

För mer information:

Therese Smedberg, pressansvarig för seminariet Ungt ledarskap, Telefon: 08-555 065 87

Kort bakgrundsinformation

Seminariet Ungt Ledarskap är årligt återkommande och har varje år ett aktuellt tema kopplat till ungt värdebaserat ledarskap. Scouterna och Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap arrangerar tillsammans seminariet och Kungen står som värd. Seminariet utgör en mötesplats för utbyte av erfarenheter och tankar över gränser, sektorer, generationer, kulturer, organisationer och individer. Dessutom tillkännages tre unga stipendiater. Med seminariet vill Stiftelsen öka uppmärksamhet kring Värdebaserat Ledarskap och därmed möjliggöra för fler unga att utveckla sitt ledarskap. Läs mer om seminariet

Inför Kungens 60-årsdag bildades en stiftelse – Konung Carl XVI Gustafs Insamlingsstiftelse Ungt Ledarskap – med ändamålet att främja ungdomars utbildning i ledarskap utifrån de värderingar som kommer till uttryck i scoutrörelsen genom:

Utdelning av stipendier till välförtjänta unga ledare för vidare utbildning i ledarskapStöd till scoutrörelsens ledarskapsutbildningStöd till unga människors utveckling och utbildning i ledarskap inom näringsliv, offentlig sektor och ideella organisationer

Stiftelsens verksamhet ska finansieras genom insamling från alla som ser betydelsen och behovet av ett värdebaserat ledarskap. Läs mer om Stiftelsen Ungt Ledarskap

Scouterna arbetar varje dag för att göra unga redo för livet genom att unga ges möjlighet att få utveckla sin förmåga att leda sig själv och andra. Scouterna vill också att det ska vara fler unga ledare i samhället och att erfarenheter från ideell sektor skall tas tillvara och värderas. Läs mer om Scouterna

Taggar:

Citat

Det behövs fler unga förebilder med ett värdebaserat ledarskap. Därför skapar vi varje år detta forum för dialog kring ledarskapsfrågor där chefer och ledare från näringsliv, ideell och offentlig sektor möts och utbyter erfarenheter. Och så lyfter vi fram tre unga förebilder när vi delar ut stipendiet Kompassrosen.
Emma Jangö, verksamhetsledare för Stiftelsen Ungt Ledarskap