Pressinbjudan: Kungen ger stipendium till tre unga ledare

Report this content

Den 28 april får tre unga ledare 250 000 kronor vardera när de tar emot stipendium för sitt arbete med att, genom ett stöttande och lyssnande ledarskap, få andra att växa. Stipendiet ges ut av Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap och överlämnas av Hans Majestät Konungen vid ett seminarium på Stockholms slott. Stipendiaterna är verksamma i näringsliv, offentlig sektor och ideell sektor.

För femte året i rad samlas 200 av Sveriges främsta ledare för att under en eftermiddag inspireras och utbyta erfarenheter av ledarskap. Temat för i år är ”värdebaserat ledarskap – att göra gott och tjäna pengar” och bland talarna finns Sophie Stenbeck och före detta världsbankchefen James D. Wolfensohn.

Tid: Media är välkomna att delta under stipendieutdelningen som sker den 28 april klockan 15.10.
 Inregistrering sker i Västra Valvet, kl 14.50.

Plats: Stockholms slott, Vita Havet

Anmälan: Obligatorisk förhandsanmälan (namn och redaktion) skickas till karin.ahlgren@scout.se senast tisdagen den 26 april.

För mer information kontakta:

Karin Ahlgren, pressansvarig för Seminariet Ungt Ledarskap

E-post: karin.ahlgren@scout.se

Telefon: 0732-74 66 11

Inför Kungens 60-årsdag bildades en stiftelse — Konung Carl XVI Gustafs Insamlingsstiftelse Ungt Ledarskap — med ändamålet att främja ungdomars utbildning i ledarskap. Stiftelsen Ungt Ledarskap arbetar för att lyfta fram betydelsen av och bidra till utvecklingen av värdebaserat ledarskap i Sverige. Varje år delas stiftelsens stipendium, Kompassrosen, ut till tre unga män och kvinnor som i handling visat att de tagit ett ansvar utöver det vanliga och som kan visa att stipendiet kan hjälpa dem till fortsatt utveckling i gott ledarskap.

www.ungtledarskap.se