Stipendiater satsar på Södertälje

​För två år sedan fick de stipendium av Hans Majestät Konungen för att kunna utveckla sitt ledarskap. Nu tar Admir Lukacevic och Robert Kusén integrationsprojektet Idrott utan gränser till Södertälje och H.M. Konungen kommer till invigningen i Lina den 15 september.

- Det här projektet är precis vad Södertälje behöver för att lyfta. Det sätter fokus på unga människor och deras inneboende kraft och skapar mötesplatser där fördomar ersätts av relationer, säger Robert Kusén, ledarskapsutvecklare i Södertälje kommun.

Robert Kusén och Admir Lukacevic träffades när de båda tog emot stipendiet Kompassrosen från Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap för sina bedrifter som unga ledare. Då hade Admir redan startat Idrott utan gränser, ett projekt med fokus på integration genom idrott. Robert, som efter stipendiet blivit rekryterad till Södertälje kommuns förvaltningsledning, lyckades övertyga Admir om att låta Idrott utan gränser bli en del av Södertäljes pågående utvecklingsarbete.

- Vi vill bygga broar i Södertälje. Idrotten är ett perfekt verktyg för att skapa relationer mellan människor som aldrig skulle mötas annars. Jag fick självförtroendet att fortsätta följa min dröm genom erkännandet från stipendiet och stödet från Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap och nu vill jag ge andra unga möjlighet att utvecklas genom Idrott utan gränser, säger Admir Lukacevic.

Eva Fernvall, ordförande i kommittén som delar ut stipendiet Kompassrosen, är positiv till projektet.

- Stiftelsens ambition med stipendiet är att lyfta fram och stärka unga förebilder vars engagemang och drivkraft skapar förutsättningar för andra yngre ledare.

Den 15 september kommer H.M. Konungen att visa sitt stöd för projektet genom att inviga Idrott utan gränser i Lina.

Kontakt
För ytterligare information om Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap besök www.ungtledarskap.se eller kontakta Hewan Temesghen, projektledare, hewan@scout.se eller 073 274 66 15.

För ytterligare information om Idrott utan gränser kontakta Admir Lukacevic, vd Admir:e Consulting AB
info@iug.se eller 073 687 59 23 eller Robert Kusén, ledningsstrateg/ lean-chef Södertälje kommun robert.kusen@sodertalje.se eller 076 648 36 72.

Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap arbetar för att lyfta fram betydelsen av och bidra till utvecklingen av värdebaserat ledarskap i Sverige. Stipendiet Kompassrosen har instiftats som en del i det arbetet med Hans Majestät Konungen som Hedersordförande för stipendiekommittén.