Akademibokhandeln rekryterar ny vd

Som ett led i den pågående processen med att effektivisera och förbättra lönsamheten i Akademibokhandelsgruppen AB kommer en ny vd att tillsättas i företaget.

Akademibokhandeln är Sveriges ledande bokhandelskedja med ett av de starkaste varumärkena inom svensk detaljhandel och marknadens bästa utbud inom främst skönlitteratur och utbildning. Företaget driver 61 butiker runtom i Sverige och svarar för 35 procent av bokhandelsmarknaden. Nettoomsättningen uppgår till drygt en miljard kronor.

Bokhandelsverksamheten har en lång tradition inom konsumentkooperationen, där Akademibokhandeln ingår sedan 1987. Akademibokhandeln är ett helägt dotterbolag till Kooperativa Förbundet (KF). _ _ _

För frågor kontakta: Lars Idermark, styrelseordförande i Akademibokhandeln samt vd och koncernchef Kooperativa Förbundet (KF), 08-743 26 70 Se även: www.kf.se

Kooperativa Förbundet (KF) är förbund för landets 49 konsumentföreningar med drygt 3 miljoner medlemmar. KF är även en detaljhandelskoncern. I koncernen ingår, förutom kärnverksamheten dagligvaruhandel, som drivs av dotterbolagen Coop Sverige och Daglivs, följande verksamheter: KF Fastigheter, MedMera Bank, Norstedts Förlagsgrupp, Akademibokhandeln, Bokus, PAN Vision, Tidningen Vi, KF Invest, KF Sparkassa, KF Gymnasiet och Vår Gård Saltsjöbaden samt interna affärsstödjande funktioner för förvaltning av finansiella tillgångar, revision och ett antal andra tjänster.