Anders Sundström föreslås till ny ordförande i KF

En enhällig valberedning föreslår att Kooperativa Förbundets stämma den 16 april 2013 väljer Anders Sundström till ny ordförande efter Nina Jarlbäck som tidigare aviserat att hon inte ställer upp för omval.

Anders Sundström har under det senaste året varit ledamot i KF:s styrelse och i den egenskapen visat många prov på sin långa erfarenhet från samhällsliv, näringsliv och bolagsstyrning.

Anders Sundström har valt att lämna sitt uppdrag som VD för Folksam, och KF:s valberedning anser att det finns mycket goda förutsättningar för Anders att som styrelseordförande ta sig an KF:s framtida utmaningar.

– Det känns bra att kunna föreslå en så stark ordförandekandidat som Anders Sundström. Hans erfarenheter från Folksam, Sparbankerna och Swedbank, samt hans stora nätverk och förankring i såväl näringsliv och samhälle kommer vara viktiga i styrelsearbetet framöver. Dessutom är Anders känd som en duktig lagspelare med goda ledaregenskaper, säger valberedningens ordförande Lars Ericson.

– Jag är glad över förfrågan och har tackat ja till att bli föreslagen som ordförande i KF. Det är en stor och viktig verksamhet som koncernen bedriver. Om jag blir vald hoppas jag kunna bidra med min energi, mina kunskaper och min erfarenhet, säger Anders Sundström i en kommentar.

Valberedningen arbetar nu vidare och kommer att presentera ett sammanhållet förslag inför KF:s stämma den 16 april 2013.

Lars Ericson, ordförande i KF:s valberedning, 070-538 38 26

Kooperativa Förbundet (KF) är förbund för landets konsumentföreningar och en detaljhandelskoncern med Coop som kärnverksamhet. I koncernen ingår även en rad andra starka varumärken inom bland annat media, fastigheter och finansverksamhet. Se även www.kf.se