Ett allt offensivare Coop köper tre Vi-butiker i Stockholm

KF och Coop gör sitt första offensiva och strategiska förvärv under nya vdn & koncernchefen Frank Fiskers. Det är tre Vi-butiker, varav två på Lidingö och en i Vasastan i centrala Stockholm, som nu blir Coop butiker. Vi-butiken Skeppet i Lidingö Centrum slås ihop med den befintliga Coopbutiken för att bli en stor generös Coop Extra med ambition att bli en av de absolut bästa matbutikerna i Stockholmsområdet. En butik med mycket färskvaror anpassad efter Lidingös krävande konsumenter. Norrtullshallen i Vasastan planeras bli en Coop Konsum med ett bra och konkurrenskraftigt sortiment för de boende i närområdet.

- För oss handlar det mycket om att skapa unika butiker som våra kunder och medlemmar önskar. Och de ska vara placerade där de är lätta att nå. Därför investerar vi i nytänkande och innovation, och vill göra förvärv som kan utveckla vår verksamhet och öka vår närvaro där vi tidigare inte varit så synliga, säger Frank Fiskers, vd och koncernchef på KF och Coop.

Coop har runt 100 000 medlemmar på Lidingö och i Vasastan, och undersökningar har visat att det finns starka önskemål om fler Coopbutiker i dessa områden. Coop avser att den nya mycket framgångsrika Coop Extra i Danderyd, som nyligen av branschen blev utsedd till Sveriges bästa matbutik, ska vara inspiration för storsatsningen i Lidingöcentrum.

- Vi har en unik situation med drygt 600 000 tusen medlemmar i Stockholmsområdet. Det är aktiva krävande kunder som vill vara med och utveckla just sin butik. Vi arbetar nu väldigt medvetet med att utöka vår närvaro och ta tillvara våra kunders önskemål och engagemang. Därför är det här mitt första steg i en långsiktig offensiv för att skapa de unika butiksupplevelser som vi vet våra kunder uppskattar.

Också Ann Nagel som säljer de tre butikerna är mycket nöjd med affären.
- Jag är stolt och glad över att Coop vill förvärva mina butiker och fortsätta att utveckla dem tillsammans mina medarbetare med matglädjen i fokus, säger hon.

De tre förvärvade butikerna är: • Skeppet, Lidingö Centrum, Friggavägen ska utvecklas till en Coop Extra • Superstore – Lidingö, Herserudsvägen, här sker ett utvecklingsarbeteför att hitta koncept för kunderna i området.
• Norrtullshallen, Vandisvägen, planeras bli en Coop Konsum.

För mer information kontakta gärna KFs och Coops pressjour, tel. 08-743 23 33