Konkurrensverket godkänner KFs förvärv av Bokus

Konkurrensverket godkänner KFs förvärv av Bokus Konkurrensverket har idag godkänt KFs förvärv av resterande 50 procent av aktierna i internetbokhandeln Bokus. Bokus blir därmed helägt och placeras som ett femte affärsområde inom KF Media. Bokus vd, Anders Ringnér, blir också affärsområdeschef. Bokus startade 1997 och var en av pionjärerna inom den svenska handeln med böcker på nätet. Det tyska mediaföretaget Bertelsmann förvärvade hälften av aktierna år 2000 och integrerade verksamheten i det internationella bol.com, vilket även blev namnet på företaget i Sverige. Namnet på den svenska verksamheten har därefter ändrats tillbaka till Bokus. Bokus har 17 anställda och har sitt huvudkontor i Malmö. Försäljningen för år 2002 uppgick till cirka 110 miljoner kronor. Ytterligare upplysningar: Jerker Nilsson, vice vd KF Media, 070-660 50 15 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/29/20030129BIT00580/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/29/20030129BIT00580/wkr0002.pdf