Konsumentföreningarna i Kristianstad-Blekinge (KBK) och Småland (Kf Göta) planerar bilda en ny detaljhandels-drivande regionförening

Under några års tid har förutsättningarna för och tankarna på en större regional konsumentförening i vår del av landet vuxit fram. En utredning av förutsättningarna för ett samgående mellan i första hand KBK och Kf Göta har också genomförts.

Rationella och effektiva föreningar är en ytterst avgörande förutsättning för en konkurrenskraftig, långsiktig och attraktiv konsumentkooperativ verksamhet.

På förslag från sina respektive styrelser och med utredningen som grund har föreningsstämmor i såväl KBK som Kf Göta beslutat, att en gemensam arbetsgrupp från de båda styrelserna omgående ska ta fram förslag till såväl en fusionsplan som ett fusionsavtal men även arbeta fram nya gemensamma stadgar och formerna för medlemsinflytande. Målet är att den nya föreningen bildas per den 1/1 2010.
De slutliga besluten fattas av samordnade föreningsstämmor i mars och maj månad 2009.

Bland fördelarna med en nybildad regionförening kan framför allt följande framhållas;

• Förbättrad konkurrensförmåga • Förbättrad investerings- och etableringsförmåga • Klart lägre administrativa kostnader • En avsevärd ekonomisk förbättringspotential

Ytterligare upplysningar lämnas av

Doris Gustafsson, styrelseordförande i KBK: 0457-74 243 och 0707-17 15 54 Glenn Ericsson, föreningsledare KBK: 0709-305-117 Jarl Karlsson, styrelseordförande i Kf Göta: 036 – 411 49 och 0708 – 12 81 10 Håkan Smith, vd Kf Göta: 0470 – 315 25 och 070 – 579 54 11

KBK idag Kf Göta idag Omsättning inkl moms: 1 200 Mkr 1 700 Mkr Antal medlemmar: 124 000 200 000 Antal butiker: 21, inkl 3 möbelvaruhus 46