Kooperativa Förbundet (KF) bokslutskommuniké januari-december 2010

FORTSATT HÖG FÖRÄNDRINGSTAKT

• Koncernens rörelsedrivande verksamheter redovisar ett samlat rörelseresultat om 628 mkr (819) före engångs- och strukturkostnader.
• Årsresultatet i koncernen uppgår till 112 mkr (224). Resultatet belastas med engångs- och strukturkostnader om 453 mkr (400) som i huvudsak är ett led i förbättrings-, och effektivitetsprogrammet för Dagligvarugruppen och omstrukturering av Mediagruppen.
• Dagligvarugruppen redovisar ett rörelseresultat efter engångs- och strukturkostnader om 215 mkr (202) och 478 mkr (533) före engångs- och strukturkostnader.
• Premiecheckar till ett sammanlagt inlösenvärde av 500 mkr (470) gick tillbaka till medlemmarna inom ramen för Coop MedMera premieprogram. Premieprogrammet ersattes i december av ett medlemsåterbäringsprogram.
• Den samlade konsumentkooperationen redovisar ett preliminärt samlat resultat efter finansnetto om 956 mkr 1) (1 037) före engångskostnader och en nettoomsättning uppgående till 44 768 mkr 1) (45 336).
• Marknadsandelarna för Coop är oförändrade.

1) Konsumentkooperationens samlade resultat och omsättning är en indikativ proforma.

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER 2010

• Förbättringsprogrammet i Dagligvarugruppen har under året realiserat cirka 600 mkr i besparingar, därmed har kostnaderna minskat och effektiviteten stärkts motsvarande 2 mdr kronor sedan 2008.
• KF och de detaljhandelsdrivande föreningarna kraftsamlade kring varumärket Coop och samlade alla gemensamma marknadsresurser i ett marknadsbolag. Coop Marknad AB ansvarar för Coops kommersiella strategi som bland annat omfattar det totala medlemserbjudandet, varumärken, koncept, marknadskommunikation och konsumentfrågor.
• 9 nya butiker öppnades under året, varav 5 nya stormarknader.
• Omstrukturering och effektivisering inom Dagligvarugruppen har skett, bland annat genom avveckling och konceptförändring av icke lönsamma stormarknader. Försäljningsytorna har reducerats med cirka 40 000 kvadratmeter. • KF har träffat avtal om att utträda som ägare i det nordiska inköpsbolaget Coop Trading. • Under året lanserades ett nytt eget varumärke inom premiumsegmentet, Coop Prima.
• KF Media, ett nytt affärsområde inom media, bildades, bestående av Norstedts, Akademibokhandeln och Bokus. KF Media ska bättre tillvarata de tillgångar som finns i koncernen samt skapa synergier mellan bolagen när det gäller försäljning, kostnader och kompetens. • KF Fastigheter färdigställde handelsplatsen Bromma Blocks i Bromma som är bolagets största satsning någonsin. Byggnationen har pågått sedan 1999 och handelsplatsen öppnade i september 2010. • Antalet nya medlemmar i konsumentföreningarna ökade med 154 000. Det totala antalet medlemmar i slutet av året var drygt 3 miljoner. • Klimatpåverkan från den egna verksamheten minskade med 40 procent 2010.

Nyckeltal för KF-koncernen 2010, se bifogade pdf-dokument.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Lars Idermark, vd och koncernchef: +46 8-743 26 70 Presskontakt: Pressjouren KF +46 8-743 23 33