Lars Ericsson blir tf ordförande för Kooperativa Förbundet

Kooperativa Förbundet, KF och Coop i Sverige startar nu arbetet med att ta fram en ny strategi med siktet inställt på år 2030.  Målsättningen är att än mer öka medlemsnyttan och samtidigt öka både marknadsandelen och lönsamheten. I samband med starten av strategiarbetet tar Lars Ericsson över som tillförordnad ordförande för Kooperativa Förbundet.

- Inom Coop i Sverige har vi ett mycket tydligt uppdrag, att skapa nytta för våra fyra miljoner medlemmar och samtidigt bidra till ett mer hållbart samhälle. Nu lägger vi plattformen för framtidens Coop, det kommer att bli en spännande resa där medlemmarna står i centrum, säger Lars Ericsson, som blir tf ordförande fram till KF:s årsstämma 2025.

Lars Ericssons engagemang i konsumentkooperationen startade redan 2006. Sedan 2012 är Lars vd för Coop Östra (tidigare Konsumentföreningen Stockholm). Lars är också styrelseledamot i KF sedan 2023 och sedan 2017 är han även styrelseordförande i Folksam Liv. Han är född 1963 och bor i Tyresö.

Kooperativa Förbundet ägs av landets 26 konsumentföreningar som i sin tur ägs av fyra miljoner medlemmar. Under 2023 fick medlemmarna tillbaka 1,8 miljarder kronor i form av bäst pris för medlem, medlemsbonus och andra medlemserbjudanden.

Leif Linde har varit ordförande i KF sedan år 2020 och kommer att fortsätta som senior rådgivare i särskilda frågor inom KF-koncernen.

- I samband med utarbetandet av en ny strategi uppstod ett naturligt tillfälle för mig att lämna över stafettpinnen. Det finns en enorm kraft i Coop i Sverige med fyra miljoner medlemmar och det är en ynnest att ha varit ordförande under en period där vi genomfört några av de största strukturella förändringarna i modern tid, säger Leif Linde.

Idag ägs samtliga butiker av konsumentföreningarna och Coop har byggt en av Europas största och modernaste helautomatiserade varuterminaler. Förändringen i ordföranderollen genomförs från den 1 september 2024. Kerstin Wallentin fortsätter sitt uppdrag som ordförande för Coop Sverige AB.

Kooperativa Förbundet, KF, är ett förbund för landets 26 konsumentföreningar som äger och driver landets drygt 800 Coop-butiker. Genom de 26 konsumentföreningarna samlas cirka fyra miljoner Coop-medlemmar. I KF ingår dotterbolagen Coop Sverige AB, Vi Media, Vår Gård Saltsjöbaden, KF Fastigheter och MedMera Bank.

För mediefrågor, vänligen kontakta:

Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se

Taggar: