Leif Linde föreslagen till styrelseordförande för Kooperativa Förbundet

Den 15 april håller KF förbundsstämma, den 121 i ordningen, på Vår Gård, Saltsjöbaden. På dagordningen för stämman står bland annat val av ny förbundsstyrelse, godkännande av KFs årsredovisning och behandling av de motioner som har inkommit till stämman.

Inför förbundsstämman har valberedningen tagit fram ett förslag till ny styrelse för KF 2020-2021. Val kommer att ske av ny styrelseordförande och tio ledamöter, varav styrelseordförande och två ledamöter är föreslagna för nyval.

Valberedningens förslag

Leif Linde, Nyköping - styrelseordförande (nyval)

Kerstin Wallentin, Järfälla (nyval)

Jesper Josbrant, Luleå (nyval)

Britt Hansson, Spånga (omval)

Stig Nilsson, Lysekil (omval)

Kenneth Östberg, Norberg (omval)

Håkan Smith, Växjö (omval)

Maria Rudolphi, Gävle (omval)

Jan Johnson, Värmdö (omval)

Caroline Ullman-Hammer, Laholm (omval)

Peter Renkel, Umeå (omval)

Leif Linde, Nyköping, född 1955, Nyval

Leif Linde, som har vigt stora delar av sitt arbetsliv åt svensk kooperation, var bland annat vd för Riksbyggen 2012-2020, men lämnade rollen som vd tidigare i år för att gå i pension. Han har en del förtroendeuppdrag kvar såsom styrelseordförande för KFO och Fonus och är även styrelseledamot i Folksam Sak och ordförande i dess risk- och kapitalutskott.

På meritlistan finns även bland annat uppdraget som förbundssekreterare i ABF 1988-1994. Åren 1997-2004 var Leif generaldirektör för dåvarande Ungdomsstyrelsen. 2002-2007 var han styrelseledamot i Konsumentverket. Leif har även en gedigen bakgrund inom KF-koncernen. 2004-2006 var han vd och föreningschef för dåvarande Konsumentföreningen Svea och åren 2006-2012 var Leif förbundsdirektör i KF.

Kerstin Wallentin, Järfälla, född 1964, Nyval

Kerstin är utbildad inom Personal- och Arbetslivsfrågor vid Stockholms Universitet. Till vardags är hon senior rådgivare och interimschef inom marknad och kommunikation. Bland hennes yrkeserfarenheter finns bland annat avdelningschef för marknad och kommunikation hos Systembolaget och Kommunikations- och marknadsdirektör hos ATG.

Kerstin är sedan 2015 styrelseledamot i Konsumentföreningen Stockholm och har en yrkesbakgrund inom KF och Coop där hon arbetat som allt från trainee, butikschef, butiksgruppchef till informationschef med ansvar för den digitala förändringsresan. Hon har mycket stor erfarenhet av digital utveckling.

Jesper Josbrant, Luleå, född 1970, Nyval

Jesper Josbrant är sedan 2018 styrelseordförande för Coop Norrbotten. Jesper har stor erfarenhet av digitalt utvecklingsarbete och arbetar till vardags som VD för HSB Affärsstöd AB, med huvudansvar för digitalisering och tjänsteutveckling. Han har personalansvar för 60 medarbetare. Mellan 2003-2015 var han vd och koncernchef för HSB Norr. Han har ekonomisk utbildning i botten och en kandidatexamen i systemvetenskap vid Luleå Tekniska Universitet, 1993.

På Jespers meritlista finns även sex år som styrelseledamot i HSBs förbundsstyrelse, tre år som produktionschef hos Terracom AB och ett år som Teknisk chef hos Senda AB. Han innehar i dag styrelseuppdrag i Hemmagastronomi i Luleå AB.

Samtligt material rörande stämman kommer finnas tillgängligt på KFs hemsida 23 mars. Separat pressinbjudan kommer att skickas ut till stämman, anmälan krävs för deltagande. Notera gärna datum, tid och plats redan nu:

KF stämma

15 april kl 10.00-17.00

Vår Gård Saltsjöbaden

För mer information kring stämman eller valberedningens förslag kontakta

Anna Wennerstrand, Tf kommunikationsansvarig KF 076-798 08 74 anna.wennerstrand@kf.se