Leif Linde vald till ny styrelseordförande för Kooperativa Förbundet

KF har idag hållit stämma, den 121 i ordningen. För första gången på dessa 121 år så hölls stämman helt digitalt, på grund av den pågående coronapandemin. På dagordningen för stämman stod bland annat val av ny ordförande och förbundsstyrelse, godkännande av KFs årsredovisning och behandling av de motioner som har inkommit till stämman.

101 ombud samlades via en digital streamingtjänst för att fatta beslut kring så skilda frågor som önskemål om särskilda hyllor för parfymfria produkter, kundambassadörer, franchising, ekologiska varor, reklam och medlemsfokus. Samtliga beslut fattades i enlighet med KFs styrelses förslag.

Stämman valde även en ny styrelse för KF. Tommy Ohlström avtackades efter två år som ordförande och Leif Linde valdes enhälligt till ny styrelseordförande. Två nya ledamöter valdes in; Kerstin Wallentin från Järfälla som är senior konsult och interimschef inom marknad och kommunikation samt Jesper Josbrant från Luleå som är vd för HSB Affärsstöd AB och ordförande för Coop Norrbotten.

-Jag är väldigt glad och hedrad över förtroendeuppdraget som ny styrelseordförande i KF. Det ska bli väldigt spännande men jag inser att det också är en tuff utmaning, säger Leif Linde, nyvald styrelseordförande för KF i en kommentar.

-Jag vill börja med att tacka alla anställda i butiker, föreningar och dotterbolag som just nu gör heroiska insatser för att människor ska få tillgång till det de behöver. Det är ett fantastiskt fint arbete som jag är väldigt stolt över att vi gör tillsammans.

-Det finns en enorm kraft i att vara ett medlemsägt företag med bra arbetsfördelning och som levererar på medlemmarnas förväntning, säger Leif Linde.

Leif Linde var mellan 2012-2020 vd för Riksbyggen. Leif har även en gedigen bakgrund inom KF-koncernen. 2004-2006 var han vd och föreningschef för dåvarande Konsumentföreningen Svea och åren 2006-2012 var Leif förbundsdirektör i KF.

-Det känns väldigt roligt att få fortsätta verka inom kooperationen. Det finns få idéer som känns lika moderna och attraktiva just nu som den kooperativa tanken, inte minst för den yngre generationen, och det känns spännande att få vara med på den framtidsresa som KF har inlett med Marie Nygren i spetsen som vd, säger Leif Linde.

Motionerna, årsredovisningen, vd-presentationer, Tommy Ohlströms avskedstal samt Leif Lindes tacktal samt allt annat material som rör stämman finns på KFs hemsida https://kf.se/stamma/stamma-2020/

KFs förbundsstyrelse 2020-2021

Leif Linde, styrelseordförande (nyval)

Britt Hansson, Stockholm

Stig Nilsson, Lysekil

Kenneth Östberg, Norberg

Håkan Smith, Växjö

Maria Rudolphi, Gävle

Jan Johnson, Värmdö

Caroline Ullman-Hammer, Laholm

Peter Renkel, Umeå

Nyvalda ledamöter

Kerstin Wallentin, Järfälla (nyval)

Jesper Josbrant, Luleå (nyval)

Leif Linde, Nyköping, född 1955, Nyval

Leif Linde, som har vigt stora delar av sitt arbetsliv åt svensk kooperation, var bland annat vd för Riksbyggen 2012-2020, men lämnade rollen som vd tidigare i år för att gå i pension. Han har en del förtroendeuppdrag kvar såsom styrelseordförande för KFO och Fonus och är även styrelseledamot i Folksam Sak och ordförande i dess risk- och kapitalutskott.

På meritlistan finns även bland annat uppdraget som förbundssekreterare i ABF 1988-1994. Åren 1997-2004 var Leif generaldirektör för dåvarande Ungdomsstyrelsen. 2002-2007 var han styrelseledamot i Konsumentverket.

Kerstin Wallentin, Järfälla, född 1964, Nyval

Kerstin är utbildad inom Personal- och Arbetslivsfrågor vid Stockholms Universitet. Till vardags är hon senior rådgivare och interimschef inom marknad och kommunikation. Bland hennes yrkeserfarenheter finns bland annat avdelningschef för marknad och kommunikation hos Systembolaget och Kommunikations- och marknadsdirektör hos ATG.

Kerstin är sedan 2015 styrelseledamot i Konsumentföreningen Stockholm och har en yrkesbakgrund inom KF och Coop där hon arbetat som allt från trainee, butikschef, butiksgruppchef till informationschef med ansvar för den digitala förändringsresan. Hon har mycket stor erfarenhet av digital utveckling.

Jesper Josbrant, Luleå, född 1970, Nyval

Jesper Josbrant är sedan 2018 styrelseordförande för Coop Norrbotten. Jesper har stor erfarenhet av digitalt utvecklingsarbete och arbetar till vardags som VD för HSB Affärsstöd AB, med huvudansvar för digitalisering och tjänsteutveckling. Han har personalansvar för 60 medarbetare. Mellan 2003-2015 var han vd och koncernchef för HSB Norr. Han har ekonomisk utbildning i botten och en kandidatexamen i systemvetenskap vid Luleå Tekniska Universitet, 1993.

På Jespers meritlista finns även sex år som styrelseledamot i HSBs förbundsstyrelse, tre år som produktionschef hos Terracom AB och ett år som Teknisk chef hos Senda AB. Han innehar i dag styrelseuppdrag i Hemmagastronomi i Luleå AB.

För mer information kring stämman eller valberedningens förslag kontakta

Anna Wennerstrand, Tf kommunikationsansvarig KF 076-798 08 74 anna.wennerstrand@kf.se