Thomas Engelhart blir ny vd på Coop Marknad

Thomas Engelhart utses till vd för Coop Marknad AB från och med 5 juli. Han kommer närmast från Scandic där han varit kommersiell chef. I samband med förändringen lämnar Coop Marknads nuvarande vd Eivor Andersson KF-koncernen.

– I samband med de övriga förändringar som sker inom våra verksamheter ser jag att Coop Marknad får en något annan och skarpare inriktning än den som gällde för ett år sedan. Jag är väldigt nöjd med att vi lyckats rekrytera Thomas Engelhart som har den erfarenhet och personlighet vi behöver för att snabbt utveckla verksamheten i önskad riktning, säger Frank Fiskers, vd och koncernchef för KF.

Som en del i förändringen av verksamheten har Frank Fiskers och Eivor Andersson enats om att hon nu lämnar KF-koncernen.
– Jag lämnar KF och Coop eftersom uppdraget ändrats sedan jag rekryterades av KFs tidigare vd.

– Det har varit en väldigt intensiv period och jag inleder därför sommaren med en välbehövlig semester. Vad som händer efter det får jag återkomma till, säger Eivor Andersson.

Thomas Engelhart tillträder tjänsten som vd för Coop Marknad den 5 juli i år. Thomas har tidigare arbetat som kommersiell direktör på Scandic koncernen men har även en internationell kommersiell bakgrund från American Express.

För ytterligare information: Frank Fiskers, vd och koncernchef på KF, tel 070-664 55 51 Magnus Nelin, presschef KF, 070-237 37 08.