Inspirerande Minimässa på Kooperativet Olja

Report this content

Kooperativet Oljas första Minimässa, som anordnades i torsdags blev en succé. Mässan ägde rum på Slottsgatan 14, i Kooperativet Oljas lokaler.
– Det har varit en givande dag för både besökare och utställare. Båda föreläsningarna med Marie Hav Lundkvist var fullsatta, säger Ulrika Karlborg, vd på Kooperativet Olja.

Eftersom det här var första gången som Kooperativet Olja anordnade en mässa visste man inte hur stort intresset skulle bli. För Kooperativet Olja, som drivs utan vinstintresse, är kvaliteten i medlemmarnas personliga assistans och den kooperativa gemenskapen centrala. Denna mässa var därför tänkt som en arena för erfarenhetsutbyte och en möjlighet att ta del av produkter och tjänster från intressanta utställare. Mässan föll väl ut och drygt 200 personer besökte mässan under dagen.

Mässan besöktes även av flera som inte är medlemmar i Kooperativet Olja.
– Det är roligt att mässan även besöktes av icke-medlemmar, då vi vet av erfarenhet att
flera funktionshindrade har svårt att ta sig till de större mässorna runt om i landet, säger Ulrika Karlborg.

Författaren Marie Hav Lundkvists föreläsningar lockade stor publik. På temat ”Hopp och optimism – en källa till livskraft” föreläste hon om hur det är att plötsligt drabbas av funktionsnedsättning.

För sju år sedan, 2010, vändes Marie Hav Lundkvists liv upp och ner när en muskelsjukdom gav hela kroppen en chock. Muskler och vitala funktioner la av och livet blev helt annorlunda. Från att ha varit en ledande företagskvinna som sprang maraton, blev plötsligt en trottoarkant, ett trappsteg eller påklädning inte bara ett hinder utan en total omöjlighet.

Men livet måste gå vidare, menade Marie. Frågan var hur.
– Jag bestämde mig tidigt att sjukdomen inte ska få styra mitt liv. Det är jag som är chef över min kropp, berättade Marie Hav Lundkvist på föredraget.
– Allt handlar om integritet, identitet och värdighet. Det är viktiga ord som ofta glöms bort när det handlar om funktionsnedsättning.
Marie Hav Lundkvist har sedan hon drabbades av sjukdomen gett ut flera böcker och håller föredrag om hur hennes situation är. Samtidigt har hon hela tiden arbetat för att hitta lösningar för att göra vardagen enklare.
– Jag vill inte vara tanten i rullstolen. Jag har livskraft och jag vill leva! säger Marie.

Sagt på mässan:

– En alldeles lagom stor mässa där man kunde hitta intressanta utställare och få inspirerande föreläsning av Marie Hav Lundqvist. Själv gick jag nöjd därifrån med intressanta örttvålar, byxor anpassade för mig i rullstol, en Goodie bag och inspiration. En mässa med träffsäkert innehåll, fem olje- droppar av fem möjliga.
Rikard Gass medlem i Kooperativet Olja

***

– Vi är väldigt tacksamma för att få vara med på mässan. Många behöver funktionella hjälpmedel, oavsett om det är till rehabilitering, förebyggande träning eller bara för att underlätta vardagen.
– Många vet inte vart man ska vända sig för att få den här hjälpen och då är en sådan här mässa väldigt bra eftersom den vänder sig till så många olika målgrupper.
Agneta Gårlin, Gula Rehab, Habo.

***

– Vi arbetar ideellt som en intressegrupp för assistansberättigade för att utveckla rättigheten till personlig assistans för personer med funktionsned- sättning, arbeta intressepolitiskt och ge stöd till enskilda assistansberättigade.
– Det är viktigt att ge stöd, vara lyhörd och berätta vilka rättigheter som finns och då är den här mässan helt rätt för oss. Kooperativet Olja är dess- utom en av många föreningar som är IfA-godkänd.
Christina Jyrell, IfA, Intressegruppen för assistansberättigade

För mer information:

Ulrika Karlborg, vd, Kooperativet Olja.
Tel. 0761-94 00 90, 036–38 70 95.
Kooperativet Olja, Slottsgatan 14, Jönköping

Marie Hav Lundkvist. www.hopptimisten.com

Om Kooperativet Olja

Kooperativet OLJA, ”Oberoende Liv i Jönköping Assistans”, ägs av cirka 110 assistansberättigade medlemmar. Med nästan 900 anställda är vi en av Jönköpings större arbetsgivare. Våra uppdragsgivare finns framför allt
i Jönköpings län. Vi arbetar i enlighet med vår vision ”För ett oberoende liv genom personlig assistans”. Vår verksamhet vilar på en värdegrund där vi värnar om assistansreformen, verkar utan vinstintresse, levererar assistans av hög kvalitet och bygger långsiktiga relationer.

Taggar: