Kooperativet Olja satsar på ny mässa

Report this content

För första gången någonsin anordnar Kooperativet Olja en mässa med funktionshinder i fokus. Mässan arrangeras i Jönköping den 12 oktober.

Kan inte medlemmarna åka på mässa så får mässan komma till medlemmarna. Så tänkte Kooperativet Olja och valde att satsa på en egen mässa med både utställare och föreläsare.
Ulrika Karlborg, vd på Kooperativet Olja, förklarar hur idén om en egen mässa föddes.
– Flera av våra medlemmar har svårt för att åka till de större mässorna, som exempelvis ”Leva och fungera” i Göteborg. Därför valde vi att ta saken i egna händer och arrangera en mässa här i Jönköping. Det här blir också en dag då medlemmarna kan utbyta erfarenheter med varandra, vilket är ett viktigt syfte med den kooperativa tanken.
– Tanken från början var att endast bjuda in medlemmar till mässan. Men intresset och nyfikenheten har varit stor även bland icke-medlemmar. Därför har vi beslutat att öppna mässan även för funktionshindrade/funktionsnedsatta som inte är medlemmar hos oss.

Huvudattraktionen under mässan är föreläsaren Marie Hav Lundkvist (på bilden) som för sju år sedan drabbades av en sjukdom som gjorde att muskler och vitala funktioner slutade att fungera. Marie har en gedigen erfarenhet från näringslivet som managementkonsult och genom flera ledande poster i storbolag. Nu föreläser hon om sina upplevelser från tiden som aktiv företagskvinna till dagens situation med många funktionsnedsättningar.
– Jag försöker att med glimten i ögat ge en inblick i samhällets och vårdens ofta bristande förmåga att möta en människa i en tid av förlust och stor utsatthet, säger Marie Hav Lundkvist.

Mässan arrangeras i Kooperativet Oljas lokaler på Slottsgatan 14 i Jönköping, klockan 10.00–16.00. Bland de utställande företagen kan Lilla Margreth, Worksystem Life, Only for Heroes, Klädvalet, Care of Adelöw, Hälsohuset i Huskvarna och Gula Rehab nämnas – samt terapihunden Heijla.

För mer information, kontakta:

Ulrika Karlborg, vd
ulrika.karlborg@kooperativet-olja.se