KPK höjer återbäringsräntan till 5 procent

Report this content

Pressmeddelande från Köpmännens Pensionskassa, KPK KPK höjer återbäringsräntan till 5 procent Köpmännens Pensionskassa (KPK) - handelns eget pensionsbolag - höjer den 1 februari återbäringsräntan på traditionella pensionsförsäkringar från 3 till 5 procent. Därmed har KPK en av landets högsta återbäringsräntor. Höjningen gäller såväl nya som befintliga kunder och har inte föregåtts av några engångsåtertag eller sänkta pensionsutbetalningar. KPK behövde inte sälja ut några aktier under de gångna årens börsras och har idag en solvensgrad på 130 procent samt en konsolideringsgrad på 103 procent. "Vi har byggt upp en säkerhet i aktieportföljen, bland annat genom att vikta över beståndet mot en större andel hedgefonder. Därför har vi mycket gott hopp om att kunna hålla fast vid den nya återbäringsräntan även om den pågående börsuppgången skulle avta eller vända nedåt"; säger KPK:s vd Berndt Hedman. KPK har cirka 3 miljarder kr under förvaltning för omkring 10.000 kunder. För ytterligare information, v g kontakta: Berndt Hedman, vd KPK Telefon direkt: 08-506 470 01 berndt.hedman@kpk.se eller Tom Strömberg, ansvarig aktuarie, KPK Telefon direkt: 08-506 470 03 tom.stromberg@kpk.se Köpmännens Pensionskassa, KPK www.kpk.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/28/20040128BIT00290/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/28/20040128BIT00290/wkr0002.pdf