Bokslutskommuniké för perioden 2001-01-01 - 2001-12-31

Bokslutskommuniké för perioden 2001-01-01-2001-12-31. KOPPARBERGS OFFENSIV FORTSÄTTER · Koncernens nettoomsättning ökade marginellt · Ökade marknadssatstningar under hösten bidrog till försämrat resultat · Förvärv av Zeunerts och Banco Bryggeri AB efter bokslutsårets utgång Resultat/omsättning Koncernens nettoomsättning uppgick för 2001 till 436,0 Mkr (426,3 Mkr). Resultatet före skatt uppgick för koncernen till -2,9 Mkr (1,0 Mkr) medan det för moderbolaget uppgick till -0,7 Mkr (2,1 Mkr). Skillnaden i resultat mellan moderbolag och koncern beror på att dotterbolagen i England och Spanien, som båda är i uppstartsskede, visar förlust. Under höstmånaderna har koncernen känt av en viss nedgång i försäljning i Sverige som påverkat vårt resultat negativt för perioden. Samtidigt har vi ingått större leveransavtal i Sverige vilket under det sista tertialet ökat koncernens kostnader för marknadssatsningar jämfört med motsvarande period föregående år. Sommarmånaderna juni-augusti har varit bra, där juli månad var den bästa för bryggeriet sedan starten 1994. Avskrivningar för perioden har minskat jämfört med motsvarande period föregående år till följd av en branschanpassning avseende avskrivningstid för vissa tapplinjer. Denna anpassning av avskrivningarna gäller från och med 2001-01-01. Marknadsutveckling Utvecklingen på den svenska marknaden var svag under inledningen av året, men under årets avlutande månader skedde en påtaglig återhämtning. Kopparbergs Bryggeri skiljer sig från många andra svenska bryggerier genom att under senare år gjort en konsekvens satsning även på marknader utanför landet. Mer än hälften av bryggeriets starkcidervolym finner sin avsättning utanför Sverige. Följande länder är de större exportmarknaderna för Kopparbergs Cider: · Finland · Estland · Norge · Danmark · Grekland · Spanien Försäljning sker även till USA, Thailand, England, Österrike och Island. Den finska marknaden för starkcider är mer än dubbelt så stor som den svenska. Kopparbergs marknadsandel har jämfört med föregående år ökat med 2 % till att vara 7,5 % under helåret 2001. Koncernförhållande Kopparbergs har från och med 2001-07-01 förvärvat 51 % av aktierna och rösterna i OY Kopparbergs Finland. Detta bolag marknadsför och säljer vår cider i Finland. Kopparbergs har följande helägda dotterbolag: · Kopparbergs Bryggeridepå AB, Göteborg · Kopparbergs Stockholmsdepå AB · Kopparbergs Espana SL · Kopparbergs Danmark APS · Kopparbergs Beer & Cider LTD,England Från och med 2002-01-01 har rörelserna i Kopparbergs Bryggeridepå AB och Kopparberg Stockholmsdepå AB överförts till moderbolaget Kopparbergs Bryggeri AB av organisatoriska skäl. Investeringar Koncernens investeringar uppgick för 2001 till 42,0 Mkr (25,4 Mkr) och fördelas enligt följande: Maskiner, inventarier och varumärken 27,0 Mkr (18,9 Mkr) Byggnad och markanläggning 11,0 Mkr (16,6 Mkr) Finansiella anläggningstillgångar 4,0 Mkr ( 0 Mkr) Härutöver har kostnadsförda reklam och marknadssatsningar gjorts med: 27,0 Mkr (22,4 Mkr) Ändrade avskrivningsplaner Förändringar gäller endast investeringar i tapplinjer och föranleds av att den avskrivningsplan som hittills använts innebär en alltför snabb avskrivningstakt jämfört med deras verkliga värde. De nya avskrivningsplanerna som löper från 2001-01-01 är följande: 2001-12-31 2000-12-31 Tapplinjer 5-10 % 10 % Ändrade avskrivningsplaner har påverkat årets resultat positivt med 2,8 Mkr. Redovisningsprinciper Anpassning av redovisningsprinciper enligt RR 15 har skett avseende immateriella tillgångar vilket endast har inneburit att omrubriceringar skett utan resultatpåverkan. Anpassning av redovisningsprinciper enligt RR 21 har skett avseende lånekostnader. I enlighet med rekommendationen har ingen korrigering skett av ingående siffror. Anpassning av redovisningsprinciper enligt RR 9 Inkomstskatter har skett. Detta har inneburit att ingående eget kapital ökat med 927 tkr jämfört med tidigare redovisat kapital. Tillämpade redovisningsprinciper i övrigt är desamma som i senaste årsredovisningen. Händelser efter bokslutsdagen I januari 2002 presenterades ytterligare ett internationellt samarbetavtal för Kopparbergs Bryggeri, denna gång med Kinas största bryggeri, Tsingtao. Detta avtal innebär att Kopparbergs marknadsför och säljer ölet Tsingtao i Skandinavien samtidigt som Tsingtao marknadsför och säljer Kopparbergs cider i Kina. Den första mars 2002 har förvärvade Kopparbergs Bryggeri inkråmet i Zeunerts Bryggeri i Sollefteå. Verksamheten kommer att drivas i ett dotterbolag med namnet Zeunerts i Norrland AB. Genom förvärvet av Zeunerts har koncernen nu stärkt positionen som marknadsledande inom cidersegmentet samtidigt som produktportföljen kompletteras med ett premium öl. I mars 2002 träffades också ett avtal med Vätterleden Invest AB vilket innebär att Kopparbergs Bryggeri AB genom en apportemission motsvarande två miljoner aktier förvärvar samtliga aktier i Banco Bryggeri AB i Skruf Småland. Samtidigt skall en riktad nyemission till Vätterleden Invest AB ske omfattande en miljon aktier till en kurs av 15 kronor per aktie.. Dessa två emissioner, som ligger inom styrelsens befullmäktigade ram, innebär att Vätterleden Invest AB kommer att erhålla totalt 3 miljoner aktier eller c:a 15 % av kapitalet i Kopparbergs Bryggeri AB. Samtidigt som koncernen i Vätterleden Invest AB får ytterligare en stark ägare påverkas Kopparbergs soliditet positivt. Koncernens organisation och arbetssätt har nu anpassats till de förändringar som sker inom såväl detaljhandeln som Systembolaget. Jag bedömer därmed att koncernen har goda förutsättningar till fortsatt expansion på hemmamarknaden. Även på flera av exportmarknaderna ser tillväxtmöjligheterna gynnsamma ut. I januari 2002 erhölls beslut avseende utökad koncession i Kopparberg. Det innebär tillstånd erhållits för att producera 100 miljoner liter i Kopparberg mot tidigare 50 miljoner liter. Ordinarie bolagsstämma kommer att avhållas 23/5 2002 klockan 13.00 i Kopparberg. Årsredovisning kommer att finnas tillgänglig hos bolaget från och med 2002-05-06. Någon utdelning till aktieägarna kommer ej att föreslås. Delårsrapport för kvartal 1 kommer att finnas tillgänglig på vår hemsida från och med 23/5 2002. Kopparberg den 11 mars 2002. Leif Ericsson Verkställande direktör ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/11/20020311BIT01010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/11/20020311BIT01010/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/11/20020311BIT01010/wkr0003.xls Tabeller