Kopparbergs Bryggeri AB förvärvar Banco Bryggerier.

*Kopparbergs Bryggeri AB förvärvar Banco Bryggerier. *Vätterledens Invest AB går in som delägare i Kopparbergs Bryggeri AB. Genom en riktad nyemission går Vätterledens Invest in som delägare i Kopparbergs Bryggeri AB. Samtidigt förvärvar Kopparbergs Bryggeri AB Banco Bryggeri AB genom en apportemission. Emissionskursen är 15 kr. per aktie. Efter emissionen har Vätterledens Invest AB 3 miljoner aktier. Det motsvarar c:a 15 % av kapitalet. Det är möjligheterna till stora synergivinster som ligger bakom affären. Framförallt kommer förtjänster att kunna ske inom segmenten inköp, distribution och administration. - Kopparbergs är ett fängslande och expansivt företag med en stark nationell tillväxt samt en spännande exportmarknad. Det tillsammans med en stark ledning har imponerat på oss, säger Lars Boreström, VD i Vätterleden. - Den här affären ger oss betydande förstärkning av det egna kapitalet samt tillgång till industriell kompetens vilket är betydande för vår expansion. Nu slipper vi investera i ytterligare kapacitet på lång sikt, säger Peter Bronsman, koncernchef för Kopparbergs Bryggeri AB. Kopparbergs Bryggeri AB fortsätter alltså åter igen att expandera samt att satsa på den svenska bryggerinäringen. Bryggeriet har nu fyra fina produktionsanläggningar placerade på följande orter: § Kopparbergs Bryggeri i Kopparberg § Sofiero Bryggeri i Laholm § Zeunerts Bryggeri i Sollefteå § Banco Bryggeri i Skruv. För vidare information kontakta: Koncernchef, Peter Bronsman : 031 63 12 64 eller 0705 67 96 57och Lars Boreström, VD Vätterledens Invest: 031 60 49 52 eller 0708 17 48 01 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/05/20020305BIT00820/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/05/20020305BIT00820/wkr0002.pdf