Kopparbergs fortsätter att öka

KOPPARBERGS FORTSÄTTER ATT ÖKA * Koncernens fakturering ökade med 22,9% till 327,8 Mkr (266,7 Mkr) * Resultatet före skatt uppgick till 0,5 Mkr (-11,2 Mkr) * Sofiero, Sveriges mest sålda starköl på systembolaget Verksamheten Kopparbergs Bryggeri tillverkar, säljer och distribuerar en mix av läsk, öl, cider, vin och sprit. Tillverkningen sker vid koncernens bryggerier i Kopparberg, Laholm, Sollefteå och Skruv. Fakturering och resultat Fakturering Kopparbergskoncernens nettofakturering (exkl. dryckesskatter) ökade under det första halvåret 2003 med 22,9 % till 327,8 Mkr (266,7 Mkr). Resultat Koncernens resultat före bokslutsdispositioner och skatt ligger i linje med budget och uppgick till 0,5 Mkr (-11,2 Mkr). Investeringar Koncernens investeringar uppgick under det första halvåret till 6,7 Mkr (13,8 Mkr). Investeringarna fördelas enligt följande: Maskiner och inventarier 4,7 Mkr (12,4 Mkr) Byggnad och markanläggning 2,0 Mkr (0,0 Mkr) Immateriella anläggningstillgångar 0,0 Mkr (1,4 Mkr) Marknad Kostnadsförda reklam och marknadssatsningar 6,4 Mkr (5,4 Mkr) Varukostnader Under kvartal 2 2002 drabbades koncernen i den svenska verksamheten av höga råvarukostnader på grund av förseningar i byggnation av lagerkällare. Under 2003 har kapaciteten i lagerkällaren varit tillräcklig varför de merkostnader som vi fick sommaren 2002 inte uppstått. Redovisningsprinciper Denna kvartalsrapport har upprättats i enlighet med Redovisningsrådets rekommendationer RR20. Tillämpade redovisningsprinciper är desamma som i senaste årsredovisningen. Miljöpåverkan Koncernen bedriver tillståndspliktig verksamhet enligt miljöbalken, verksamheten påverkar den yttre miljön huvudsakligen genom utsläpp av biokemisk syreförbrukning, kemisk syreförbrukning och kväveoxider. Koncernens totala tillståndspliktiga verksamhet uppgår till 149,5 miljoner liter. Ansvarsförbindelse Ansvarsförbindelser avseende ej avskrivna erhållna statliga bidrag är oförändrad sedan årsbokslutet 2002. VD: s kommentar Åter igen har det varit en mycket hektisk period med stora volymökningar. Detta har naturligtvis satt produktionskapaciteten på hårt prov. Till vår belåtenhet har vi klarat av att producera mer än vad vi vågat hoppas på. En betydelsefull fråga är ölskatten. De nya gynnsammare importreglerna ställer till problem för svensk bryggerinäring. En stor del av den alkohol som konsumeras i Sverige förs in över landets gränser. Så länge skatten är lägre i våra grannländer, då framför allt Danmark och Tyskland, kan vi inte konkurrera på lika villkor. Ett tydligt tecken på detta ser vi då Carlsberg slår igen sina båda produktionsenheter med anor från gamla Pripps, sedan förut Göteborg och nu Bromma. Våra förhoppningar får stå till regeringen och att de inte fortsätter att blunda för den rådande orättvisa med skatter som tar död på den inhemska bryggerinäringen. Låt oss även i fortsättningen kunna dricka svenskbryggt i Sverige. På systembolaget har vår Sofiero Original tagit en klar position som 1:a inom ölsegmentet. Framgången kan sammanfattas med fyra faktorer, design, smak, starkt varumärke och ett konkurrenskraftigt pris. . Peter Bronsman Verkställande direktör ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/29/20030829BIT00320/wkr0002.pdf Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/29/20030829BIT00320/wkr0003.xls Tabeller http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/29/20030829BIT00320/wkr0004.xls Tabeller http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/29/20030829BIT00320/wkr0001.doc