Kopparbergs stärker sitt marknadsfäste i Finland - köper finsk distributör

Kopparbergs stärker sitt marknadsfäste i Finland - köper finsk distributör Kopparbergs Bryggeri AB köper majoriteten av aktierna i sin finska distributör OY JJ-Drink AB. Sålunda sker ytterligare ett led i Kopparbergs internationella fokusering. Grunden till uppköpet av sin distributör är att man vill stärka upp och trygga den framtida volymen i Finland för en längre tid. OY JJ-Drink AB har på bara några år lyckats erövra 7,5 % av den finska cidermarknaden. Vad som är noterbart är att den finska cidermarknaden uppgår till 60 miljoner liter d.v.s. mer än tvåfaldigt den svenska. Hittills i år har Kopparbergs försäljning i Finland ökat med 50 % jämfört med samma period föregående år. Efter förvärvet kommer OY JJ-Drink AB byta namn till Kopparberg Finland och de kommer att ha 10 st. anställda, som VD fortsätter Juha Tasanko. För vidare information: Koncernchef Peter Bronsman , 031 63 12 50 eller 0705 67 96 57 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/01/20010601BIT00560/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/01/20010601BIT00560/bit0001.pdf