Kosan Gas Sverige AB köper Preem Gas AB

Report this content

Kosan Gas Sverige AB köper konkurrenten Preems gasolverksamhet i Sverige. Uppköpet innebär att Kosan Gas utökar sin kundportfölj, förbättrar förmågan att serva sina kunder samt adderar biopropan till sin produktportfölj för den svenska marknaden.

Förvärvet innebär ett flertal nya kunder och medarbetare till Kosan Gas, vars produkt i huvudsak består av gasol till tillverkningsindustrin. Förvärvet är ett steg i att stärka Kosan Gas position och bredda produktportföljen, bland annat genom att få tillgång till gasol från Preems raffinaderi i Göteborg. Produktionen av biopropan, som består av 20 procent förnybar råvara, kommer även att vara en del av Kosan Gas verksamhet efter uppköpet.

- Preem Gas AB är ett namnkunnigt varumärke och förvärvet innebär att vi kan erbjuda produkten biopropan även till våra svenska kunder. Vi är övertygade om att både medarbetare och kunder kommer gynnas av affären, säger Per Offersen, CEO, Kosan Gas Nordic.

Kosan Gas har varit verksamma i 80 år på den nordiska marknaden. Huvudprodukten gasol är ett mångsidigt bränsle som används i ett flertal industrier, produktionsprocesser och till uppvärmning. Gasol innehåller mindre svavel än olja, vilket ger renare förbränning, högre effektivitet och mindre underhåll. Dessutom släpper gasol ut omkring 20 procent mindre CO2än olja. Kosan Gas ägs av amerikanska UGI Corporation.

För mer information, vänligen kontakta:

Preem, Niclas Brantingson, Presschef, T. 070 362 03 99,
Email: niclas.brantingson@preem.se

Kosan Gas AB, Sanne Möller Nielsen, Nordic Marketing Manager, T. + 45 40 30 77 46
Email: sanne.m.nielsen@kosangas. dk

Om Kosan Gas

Kosan Gas har rötterna förankrade i den nordiska gasolhistoriken och har i över 80 år levererat gas till företag och privata konsumenter. Idag är Kosan Gas en av huvudleverantörerna i Norden. Kosan Gas ägs av amerikanska UGI Corporation. UGI driver LPG-bolag i USA och i 16 europeiska länder under namnen AmeriGas, AvantiGas, Antargaz, Finagaz och Flaga. I Norden har Kosan Gas 80 medarbetare Huvudkontoret ligger i Aarhus, Danmark