Edin Dzemats nya utmaning- kulinarisk ledare på Kosta Boda Art Hotel

Edin Dzemats nya utmaning

Edin Dzemat antar nu nästa utmaning i sitt yrkesliv.

Efter att ha drivit fin krogen Linnéa Art Restaurant i Göteborg under 5 år kommer han

inom kort tillträda som ansvarig kulinarisk ledare för alla matenheter i Kosta knutna till företaget NWG. Där bl.a. prisbelönta Kosta Boda Art Hotel ingår.

Edin uppvuxen i Bosnien- Hercegovina kom till småländska Gislaved som elvaåring.

Citat Edin, -"Jag går alltid in för det jag gör helhjärtat oavsett om det handlar om att tävla i att springa eller att laga mat. Likaså i min ny roll i Kosta. Ska bli mycket roligt att få arbeta med många duktiga medarbetare och tillsammans få utveckla och förnya mat utbudet. Målet är att sätta Kosta på kartan inte bara som ett besöksmål för glas, design och shopping

men även för maten.

Edin har ett förflutet på världens bästa restaurang Noma samt var under 2013-2015 lagkapten för det svenska kocklandslaget, som kammade hem ett silver i VM 2014.

Han är även mottagare av de prestigefyllda utmärkelserna Rising Star 2014 i White guide samt årets Werner 2013.

Han beskriver sig själv som rastlös, otålig men med en stor portion nyfikenhet.

I och med sin nya tjänst som kulinarisk ledare handlar det om, citat Edin, - att överraska gästen med den där lilla "irritationen", den oväntade tvisten, oavsett om det handlar om att tillaga en tre rätters supé eller ett café koncept som ska sättas.

Edin Dzemat tillträder sin nya tjänst  1 februari

Kosta Boda Art Hotel