Besöksrekord på Kosta julmarknad!

Igår den 8 november invigdes Kosta julmarknad av ingen mindre än författaren, skådespelaren och TV-personligheten Per Morberg som tände de tre miljoner juleljusen som kommer att lysa upp Kosta i vinter. Evenemanget lockade nästan 14 000 personer vilket innebär ett nytt besöksrekord för julmarknaden.

Årets julmarknad i Kosta har ett både stjärn- och fullspäckat schema ända fram till jul och det kommer att bjudas på boksigneringar, artister, vinprovningar, glasshower och mycket mer.

- Inför årets julmarknad har vi arbetat mycket med våra utomhusmiljöer och attraherat fler utställare än tidigare. Vi har också investerat i mer belysning och det betyder att vi nu har passerat tre miljoner lampor i Kosta, säger Ulrica Messing som är ordförande i Destination Kosta.

- Det känns fantastiskt roligt att kunna summera att 14 000 personer valde att komma till oss på invigningen idag och jag hoppas att alla njutit av handel, mat, glas miljöerna och mötet med Per Morberg. Det är nytt besöksrekord för julmarknaden.

- Vi är Sveriges ledande glastillverkare idag men vi har också bestämt oss för att bli en av Sveriges bästa julmarknader och nu börjar vi redan arbetet mot nästa års planering då vi firar 10-årsjubileum, avslutar Ulrica Messing.Julmarknaden pågår varje helg fram till jul med mängder av aktiviteter och artister. Vecka 49 och 50 har julmarknaden öppet alla veckans dagar.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Per Andersson, ansvarig Kosta julmarknad, +46 707 905 211, per.andersson@destinationkosta.se
Magnus Andersson, VD Orrefors Kosta Boda AB, +46 701 610 878,
magnus.andersson@orrefors.se

Orrefors Kosta Boda AB är ett småländskt designföretag med formgivning och tillverkning av högkvalitativt bruks- och konstglas. Vi utvecklar, producerar och säljer ett brett bruks- och konstglassortiment för såväl privat som offentligt bruk under varumärkena Orrefors och Kosta Boda. Vi är Nordens största glasbruksgrupp med en historia som sträcker sig tillbaka till 1742.
Hjärtat i verksamheten finns på glasbruket i Kosta. Genuin bruksmiljö med närhet till hantverket och formgivarna. Vid vårt bruk bedriver vi även en omfattande turism- och upplevelseverksamhet som årligen lockar över en miljon besökare.Orrefors Kosta Boda AB ingår sedan 2005 i New Wave Group som verkar med ett flertal varumärken på konsument- och företagsmarknaden inom områdena sport, fritid, inredning och gåvor. New Wave Group är noterat på NASDAQ OMX Stockholm.