Eurovision-priset tillverkas av Kosta Boda i Småland.

Konsten förenar Europa.

Konst i musiken, konst i glaset. En tävling fylld av glädje, kärlek och gemenskap där Kosta Boda har en given plats. Kosta Boda har alltid lyssnat men också utmanat samtiden i vårt skapande av glas, precis som Eurovision. Kosta Boda tog färg till glaset, Eurovision tog sång till ett splittrat Europa mellan väst och öst. Tillsammans förenas vi i en Europeisk gemenskap.

Den 14 maj går finalen av Eurovision Song Contest av stapeln i Stockholm. Vinnaren mottager Eurovision-priset, en unik glasmikrofon designad av Kjell Engman och handtillverkad i Kosta, Småland.

2008 fick Kjell Engman den stora äran att formge priset till Eurovision Song Contest. Priset i form av en klassisk mikrofon ger mycket nostalgikänsla. ”Det är främst rock n’ roll och den klassiska musiken i form av stora symfoniorkestrar som tilltalar mig mest, men det färgstarka utbudet i Eurovision Song Contest tycker jag är otroligt spännande också”, förklarar formgivare Kjell Engman.

Detta är för Kosta Boda ett fantastisk tillfälle att få ut svensk glaskonst och design i världen då rekordmånga länder tävlar 2016. I samband med Australiens inträde 2015 började Kosta Boda tillverka miniatyrer av Eurovision-priset, en limiterad upplaga om 100 st sålde slut första dagen. I och med Måns Zelmerlöws vinst till Sverige säljs årets limiterad upplaga om 100 st för 2490 kr/st på bland annat NK i Stockholm.

Green Room utsmyckas med Orrefors

Vår syster Orrefors har fått äran att utsmycka Green Room under Eurovision med nya vaser från Carat-serien och nya barkollektionen City.

Kosta Boda - Made in Sweden

Kosta är Sveriges äldsta glasbruk, grundat 1742. Banden med historien är starka, men bruket står också i hög grad för modern och nyskapande formgivning. Kosta Boda är idag ett av de ledande glasvarumärkena i världen med distribution till 73 länder. Glaset från Kosta Boda är konstnärligt, färgintensivt och har ett alldeles eget formspråk. På Kosta Glasbruk i Småland arbetar än idag 100-tals glasblåsare, slipare och målare. Munblåst Småländsk Kärlek.

Marknadschef
THOMAS HAGSTRÖM

thomas.hagstrom@kostaboda.se

Marknadskoordinator
THEODOR CAMITZ

theodor.camitz@kostaboda.se

Verkställande Direktör
MAGNUS ANDERSSON

magnus.andersson@kostaboda.se

Orrefors Kosta Boda AB is a design company in the Swedish province of Småland that designs and makes high-quality utility glassware and art glass. We develop, produce and sell a wide range of utility and art glass for private and public use under the brands Orrefors and Kosta Boda. We are the largest glassworks group in the Nordic countries with a history dating all the way back to 1742.

The glasswork in Kosta constitute the heart of our business. A genuine glasswork environment close to the craftsmanship and the designers. In Kosta we also run extensive tourism and events operations that attract more than one million visitors each year.

Since 2005, Orrefors Kosta Boda AB has been part of New Wave Group, which works with several brands in the consumer and corporate market in the areas of sport, leisure, furnishings and gifts. New Wave Group is listed on the NASDAQ OMX Stockholm exchange.

www.kostaboda.com

Eurovision-priset tillverkas av Kosta Boda i Småland.
Twittra det här
Twittra det här