Frida Fjellman, Kosta Boda vinner Lauritz Konsthantverkspris, Design S 2018.

11 juni delades totalt 19 Design S ut i olika kategorier inom bland annat design, arkitektur, mode och konsthantverk. Sveriges främsta kreatörer och formgivare var på plats i Kulturhusets lokaler i Stockholm.  I år slogs alla rekord på antalet sökande bidrag så juryn hade ett gediget underlag för sina val av vinnare. Intresset vittnar om vilken ställning Design S har i designvärlden säger Svensk Forms VD Mats Widbom.

Det är Föreningen Svensk Form som ligger bakom arrangemanget och priset är en utveckling på det som tidigare kallades Utmärkt svensk form.

Priset delades ut av Lauritz VD Mette Rode Sundström tillsammans med representanter från hela designsverige som åhörare.

Frida Fjellmans kollektion andas både lekfullhet och allvar löd juryns motivering, vidare säger de att vaserna i serien What´s Up? är vackra och humorisktiska men även funktionella. De utstrålar livsglädje och prestigelöshet som inte lämnar något åt slumpen. En kollektion som ges en ny dimension genom Kosta Bodas skickliga hantverkare.

Juryns motivering:
En kollektion som andas både lekfullhet och allvar, dess överraskande storlek gör att objektet tar plats i rummet och inte försvinner. Den visar på en formgivare som tagit konsthantverket till en ny nivå, som har spänt sin pilbåge och visar att gränsen mellan konst och konsthantverk suddas ut. Vaserna är vackra och humoristiska men även funktionella. De utstrålar livsglädje och prestigelöshet, som inte lämnar något åt slumpen. Frida Fjellman är en pionjär som ligger före sin tid vilket gör henne till en trendsättare. En kollektion där formgivaren tar hjälp av skickliga hantverkare som lyfter glaset som material till en ny dimension.

Marketing Director
KJELL-OLOF ASKENKRANTZ

kjell-olof.askencrantz@orrefors.se

MAGNUS ANDERSSON
+46(0)701-61 08 78
magnus.andersson@kostaboda.se

Orrefors Kosta Boda AB is a design company in the Swedish province of Småland that designs and makes high-quality utility glassware and art glass. We develop, produce and sell a wide range of utility and art glass for private and public use under the brands Orrefors and Kosta Boda. We are the largest glassworks group in the Nordic countries with a history dating all the way back to 1742.

The glasswork in Kosta constitute the heart of our business. A genuine glasswork environment close to the craftsmanship and the designers. In Kosta we also run extensive tourism and events operations that attract more than one million visitors each year.

Since 2005, Orrefors Kosta Boda AB has been part of New Wave Group, which works with several brands in the consumer and corporate market in the areas of sport, leisure, furnishings and gifts. New Wave Group is listed on the NASDAQ OMX Stockholm exchange.

www.kostaboda.com