Kosta Boda fyllt av energi

Fyllda av energi tar Kosta Boda sig an våren 2014 med kraftfulla, lekfulla och kärleksfulla produkter i sann Kosta Boda anda. Vi fortsätter arbeta för teknisk utveckling inom glasproduktionen, för ett kärleksfullt OS i Sotji och för konstnärlig produktutveckling. Och vi gör det på vårt sätt. Med besjälade produkter. Föremål som betyder något. För oss och för andra.

Energy

Design by Anna Ehrner

“Som kraften och energin i ett blixtnedslag” har Anna Ehrner själv en gång beskrivit fatet Energy. Och visst ger det ett kraftfullt intryck med sin tydlighet i så väl form som färg.

Anna fortsätter utveckla sin teknik med ringlat glas i och med Energy och nog är det tydligt att även om glaset ringlar sig pekar succén spikrakt uppåt!

Pris 799 sek.

Cup Cake

Design by Anna Ehrner

I vår utökas serien Cup Cake både på höjden och på tvären. En ny produkt tillkommer i familjen, skålfatet, samtidigt som alla delar lanseras i en ny färg, Smoky Grey.

Den grå nyansen passar utmärkt till vårens i övrigt softa pasteller eller klara färger. Fyll skålarna med färgstark frukt, godisråttor eller varför inte faktiska Cup Cakes?

Liten skål/ljuslykta 149 sek, Mellan skål 299 sek, Stor skål 399 sek, Fat 449 sek.

Two of Us

Design by Kjell Engman

En hyllning till kärleken. Kärleken till våra medmänniskor. Människor av samma kön eller olika. Med serien Two of Us låter vi dig välja, en av varje eller två av samma? Det spelar ingen roll, det är allas rätt till livslång kärlek som betyder något. Med serien Two of Us hyllar Kjell, och Kosta Boda, allas rätt att visa sin kärlek.

Pris 499 sek/st.

Open Minds

Design by Ulrica Hydman Vallien

För ett år sedan lanserades shotglasen i serien Open Minds och i höstas var det dags för champagneglasen att göra entré. Glasen har på kort tid blivit till troféer hos samlare och varje år lanseras en ny färg. För år 2014 är den färgen röd för att det är kärlekens färg, en gåva till någon särskild och utvald.

Pris shotglas 999 sek, champagneglas 1199 sek.

Still Life Skull

Design by Ludvig Löfgren

Redan år 2008 lanserades de första skallarna i serien Still Life. Sedan dess har döskallens popularitet vuxit sig starkare. Sedan lanseringen har skallarna använts i tusentals stilleben, för servering av smaskig gräddglass och på de vackraste dukade bord. För att bara nämna några tillfällen. Röd, grön, lila och klar får nu sällskap av vit, grå och rosa.

Pris 299 sek.

Limiterat konstglas

Brains

Design by Bertil Vallien

Blues är den melankoliska och lynniga Brains som har sin motpol i den positiva och utåtriktade Sunny. Trion kompletteras av den problemlösande, kreativa och filosofiska Thinker. Vem associerar du dig med?

Limiterad upplaga à 100 stycken per modell, pris 2 999 sek.

Landing

Design by Bertil Vallien

Ett rymdskepp landar på en fjärran planet i gryningen. Du kan ana de gröna ängarna och porlande bäckarna men ännu har ingen människa varit här. Vad kommer gryningen att avslöja?

Limiterad upplaga à 100 stycken, 12 000 sek.

Oval

Design by Martti Rytkönen

Inspirerad av mötet mellan färgerna säger sig Martti Rytkönen vara när han pratar om sin nya serie Oval. ”Färgernas interaktion, när de flyter över och under varandra, skapar intressanta effekter och den massiva kristallen ger en exklusiv känsla.”

Limiterad upplaga à 100 stycken per färg och modell, pris vas 9 000 sek, pris skål 7 500 sek.

Bilder på alla nyheter hittar du på http://violet.bright-server.net/assetbank-okb/, som du också når via www.kostaboda.se/press/bildbank

Sarah Andersson, Marknadskommunikatör

Tel 46 478 345 60

E-post: sarah.andersson@orrefors.se