Kosta Boda lanserar samarbete med ny formgivare

Kosta Boda har den stora glädjen att introducera ett nytt samarbete med en ung, kvinnlig formgivare, Sara Woodrow (SMÄM), designer, konstnär och illustratör, vars första produkter kommer att nå marknaden i slutet av augusti.

”Det känns mycket spännande att få välkomna SMÄM till Kosta Boda. SMÄM har på kort tid gjort en spännande resa och når en ung och inredningsintresserad målgrupp där vi känner att Kosta Boda har stor potential” säger Jenny Sundqvist, Chef för Produktutveckling och Marknad på Orrefors Kosta Boda AB.

För Kosta Boda har SMÄM tagit fram tre serier av produkter, handgjutna glasplattor, dekorerade med Saras karaktäristiska målningar. Såväl glas som träställning är tillverkade i Småland, i hyttan i Kosta respektive hos Kautto Design i Långasjö. Kollektionen består av tre målningar i vardera serie, The Ladies, In a Storm och Face of Colours.

The Ladies symboliserar detaljerna som gör damerna. Unga kvinnor som söker äventyr, uppskattar glamour och klass eller spelar mer svårfångade.

In a Storm står för de vackra, eleganta donnorna som lyckas klä sig högst stilmässigt i alla väder. Coola fashionistas som spatserar på höga klackar utan bekymmer och vars liv är allt annat än grå, oavsett väder.

Slutligen Face of Colours, tre starka ansiktsuttryck i färg, form och intensitet fångade i ett fåtal penseldrag med oväntade färgkombinationer.

Sara Woodrow kommenterar ”Det här är en dröm för mig. Konst kan komma i så många olika former. Det känns som ett enormt privilegium att se mina bilder på exklusivt handgjort glas från Kosta Boda”

www.facebook.com/kostaboda                         www.facebook.com/smam.se

www.pinterest.com/KostaBoda                         www.pinterest.com/smamie