Kungaparet reser genom ett Kronoberg i förändring

-Vi vill ge kungaparet en bild av ett län med framåtanda, stark framtidstro och samarbete bland både invånare och olika aktörer, såväl offentliga som privata. Att hitta nya vägar och att samarbeta i nya konstellationer är en framgångsfaktor, säger landshövding Kristina Alsér.

I samband med att Deras Majestäter Kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia besöker länet den 6:e mars kommer landshövding Kristina Alsér att ta dem med på en resa för att visa några av länets utmaningar men framför allt framtidsinriktade initiativ och satsningar.

Ett av besöksmålen denna dag är glasbruket i Kosta.

-Vi vill visa kungaparet hur vårt glasbruk och vår produktion ser ut idag samt tala om våra visioner och konkreta planer för framtiden. Glasriket har, som alla vet, gått igenom en tuff tid, men vi har stora förhoppningar och mål för framtiden var gäller Orrefors Kosta Boda. Kungaparet kommer dessutom att få ta del av hur munblåst servisglas tillverkas och hur arbetet i vår hytta i Kosta bedrivs. ”Vi känner att det är viktigt att lyfta fram vår lokala produktion av servisglas och konstglas och tala om framtida utmaningar och möjligheter” säger Magnus Andersson, VD för Orrefors Kosta Boda AB.

Under besöket vid glasbruket i Kosta kommer kungaparet även att ges en rundvandring bland Kjell Engmans glaskonst i utställningshallen. Konstverk som produceras i Kosta i nära samarbete mellan formgivare och glasarbetare.

Sarah Andersson, Marknadskommunikatör

Tel 46 478 345 60