Vi har någonting att berätta

Vi tror så här: Det finns en berättelse, en tanke bakom varje skapat ting. Det gäller inte minst våra glasföremål. Och vi tror på nyfikenheten och kraften i att dela med oss av de berättelserna. Därför kommer vi nu att göra en liten film för varje föremål vi har. Ibland kommer du att förstå precis, ibland kommer du bara att undra ännu mer. Men det är ju så det är med konst och formgivning, inte sant? Vi börjar med att släppa ett trettiotal berättelser. Titta gärna här http://www.kostaboda.se/

Det var en av höstens stora nyheter. Här kommer de andra Kosta Boda nyheterna:

Wide Life Babies

Design by Ludvig Löfgren

Vi har den stora glädjen att meddela att Wild Life-familjen vuxit sig ännu större och att vi nu gör plats för nytillskottet Babies. En liten uggla (som vi har döpt till Spooky), en elefant (Toto), en katt (Yumyum), en apa (Coco), en kanin (Bitsy) och en fågel (Itsy). Ludvig Löfgren är en mästare på ungt designat glas och står här ansvarig för det sötaste som hänt på Kosta Boda sedan 1742.

Basket

Design by Anna Ehrner

Den här skålen är som en Jackson Pollock-målning, ett enda sving med en pensel full av färg. Basket finns i färgerna svart, vit, grönt, gult, turkos och rosa. Färgen ger ett häftigt intryck utan att för den delen ge avkall på den vackra glasiga ytan.

Make up

Design by Åsa Jungnelius

Åsa Jungnelius bygger vidare på sin samling av kvinnliga attribut och lämnar var och en av oss att fundera över om ett läppstift bara är ett läppstift eller någonting mycket mer. Höstens nya läppstiftsnyanser är Rasberry (röd) och Bimbo (lila).

Brains

Design by Bertil Vallien

De handmålade glashuvudena från Bertil Vallien är vid det här laget berömda. Det sägs att till och med påven har ett exemplar. Nu har serien kompletterats med Janus i svart och blått samt Tristan och Isolde i orange. Till formen är de janushuvuden - huvud med två ansikten. Det ena blickar in i framtiden och det andra ser in i det förgångna.

My Wide Life

Design by Ludvig Löfgren

My Wide Life serien utökas med två stora vaser, Bamboo, två förbryllade ugglor, en försynt mus, en stor vit gorilla (tillgänglig från nov 2012) samt två kaniner. Serien ifrågasätter begreppet ramar och visar just hur olika uppfattningar kan gestalta sig.

Cabana

Design by Ludvig Löfgren

I höst förändras även den exotiskt doftande serien Cabana. Glasstavar i olika färger har smält samman och blåsts till fyra nya skålar och fyra nya vaser.

Contrast

Design by Anna Ehrner

Anna är formgivare till bland annat det populära glaset Line. Contrast, med en variation av skålar, fat och vaser, är en annan av hennes mest uppskattade serier. De färgade slöjorna och stavarna inne i glasmassan har blivit ett särskilt kännetecken för henne. Serien utökas nu med stora vaser som finns i sex färger: vit, svart, blå, ljusgrön, orange och lime.

Brick

Design by Anna Ehrner

Ljuslyktan Brick har den grafiska tyngden av en tegelsten. Men tittar man närmare gör de svävande slöjorna i glaset att den samtidigt verkar lätt som en fjäder. I höstens mest motsägelsefulla serie kommer nu ljuslyktor i lime och orange.

Tattoo

Design Ludvig Löfgren

Den omtyckta Tattooserien kompletteras nu med vinglas. De generöst tilltagna glasen är handmålade i Småland med rosor i linje med de som återfinns på vasen och skålarna. För alla som gillar tatueringar. Eller blommor.

Sarah Andersson, Marknadskommunikatör

Tel 46 478 345 60

E-post: sarah.andersson@orrefors.se

Hjärtat i verksamheten finns på glasbruket i Kosta. Genuin bruksmiljö med närhet till hantverket och formgivarna.

Orrefors Kosta Boda AB ingår sedan 2005 i New Wave Group som verkar med ett flertal varumärken på konsument- och företagsmarknaden inom områdena sport, fritid, inredning och gåvor. New Wave Group är noterat på NASDAQ OMX Stockholm.