Andra kvartalet 2022: KPA Pensions premieinkomster fortsätter att öka

Premieinkomsten för KPA Tjänstepensionsförsäkring AB ökade med 4 procent till 13 977 (13 489) miljoner kronor och solvensgraden ökade till 229. I en marknad som präglats av kraftigt fallande tillgångspriser har KPA begränsat effekten av nedgången för pensionsspararna och redovisar en totalavkastning på minus 10,3 procent (7,2 procent). Under perioden 2012 - 2021 uppgick den genomsnittliga avkastningen till 7,3 procent.

Camilla Larsson, vd för KPA Pension, kommenterar det andra kvartalet 2022:

– I en tid präglad av osäkerhet och oro känns vårt arbete med att leverera en trygg och hållbar pension till anställda i kommuner och regioner särskilt viktigt. I denna utmanande marknad redovisar KPA en totalavkastning på minus 10,3 procent när Stockholmsbörsen (OMXSPI) har gått ned 30 procent och globala index (MSCI World) har gått ned 20 procent.

Det första halvåret har kännetecknats av kraftigt fallande tillgångspriser på världens ränte- och aktiemarknader till följd av Rysslands invasion av Ukraina, en åtstramande penningpolitik från världens centralbanker för att möta en snabbt tilltagande inflation och kvardröjande effekter av pandemin som fortsatt tynger den globala ekonomin.

KPA Pension har starka finansiella nyckeltal. Premierna fortsätter att öka och solvensgraden uppnår 229 procent.

Nyckeltal för KPA Tjänstepensionsförsäkring AB, med samma period från föregående år inom parentes

• Premieinkomsten ökade till 13 977 (13 489) Mkr.

• Totalavkastningen minskade till -10,3 (7,2) procent.

• Avkastningsränta, förmånsbestämd, uppgick till -9,1 (3,9) procent.

• Avkastningsränta, premiebestämd, uppgick till -10,7 (7,7) procent.

• Förvaltat kapital uppnådde 246 673 (249 617) Mkr.

• Solvensgraden uppgick till 229 (191) procent. Förändringen förklaras delvis av förändrat antagande avseende flytt av pensionskapital, vilket påverkar värdet av försäkringstekniska avsättningar.

Läs mer i det bifogade pressmeddelandet.

KPA Pension pressjour
+46 8 282040
pressjour@kpa.se

KPA Pension är det ledande tjänstepensionsbolaget i kommunsektorn. Vi förvaltar tjänstepensioner tryggt och hållbart åt drygt 2 miljoner kunder och administrerar tjänstepension åt kommuner, regioner och kommunala bolag.