Bent Malmsjö, ny chefaktuarie i KPA Pension

Bent Malmsjö tillträder som ny chefaktuarie i KPA Pension den 1 april 2015. Han kommer närmast från Skandia.

Bent Malmsjö har utsetts till ny chefaktuarie för KPA Pensionsförsäkring och KPA Livförsäkring. Han blir beställare till KPA Pensions aktuarier som tillhör Folksams organisation. Bent Malmsjö ska rapportera till vd Lars-Åke Vikberg och kommer att ingå i KPA Pensions företagsledning.

-Vi förvaltar tryggt och etiskt våra kunders pensionspengar och därför är vi glada över att ha lyckats rekrytera en så erfaren aktuarie som Bent Malmsjö till tjänsten som chefaktuarie, säger Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension.

Bent Malmsjö är 45 år och har examen i matematik och matematisk statistik från Umeå universitet. Han har arbetat i olika aktuariella roller under 14 år på Skandia, senast som chefaktuarie för Skandias fondförsäkringsbolag sedan 2010 och som chef för chefaktuariefunktionen på Skandia Liv sedan 2012. Innan han gick till Skandia arbetade han som aktuarie på AFA Försäkring och efter examen som aktuarie på dåvarande Folksam avtalsförsäkringar.

– Det ska bli spännande att börja på KPA Pension, inte minst för att ur ett aktuariellt perspektiv kunna bidra till bolagets arbete kring hållbarhet. Dessutom ser jag fram emot att få ingå i företagsledningen och arbeta med bolagets strategiska affär, säger Bent Malmsjö.

För mer information kontakta:

Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension, tel 08-665 06 45

Birgitta Hammarstöm, presschef  KPA Pension, tel 08-665 0634

KPA Pension är det ledande pensionsbolaget inom kommunsektorn med över en miljon enskilda kunder och 1000 arbetsgivarkunder. KPA Pension förvaltar i dag över 100 miljarder kronor och erbjuder pensionslösningar sedan 1922. Ägare är Folksam och Sveriges Kommuner och Landsting. KPA Pension har enbart etiska placeringar. Läs mer på www.kpa.se