Folksam och KPA Pension investerar i fyra vindkraftverk

Folksam Liv och Sak samt KPA Pension köper gemensamt Gnosjö Energi AB som äger fyra vindkraftverk i Kulltorp i Gnosjö kommun. Verken beräknas totalt kunna värma 1000 småhus.

-Det är viktigt att vi lever som vi lär och själva satsar på förnybar energi i våra placeringar. Dessutom vill vi gärna driva på intresset för marknaden med vindkraft, säger Lars-Åke Vikberg, vd i KPA Pension.

Det är Folksam Liv, Folksam Sak och KPA Pension som gemensamt köper de fyra vindkraftverken som är i drift sedan 2009. Deras totala effekt är 10 megawatt. Verken är landbaserade och ligger i Kulltorp, Gnosjö kommun i Småland. Tillsammans kan de värma cirka 1000 eluppvärmda småhus.

Säljare är Tuleholmen Fastigheter och aktierna i Gnosjö Energi AB tas nu helt över av Folksam/KPA Pension. Driften och administrationen ska skötas av Scandem AB i Örebro som ägs av Jämtkraft och som Folksam samarbetar med om ren el. Tillträdet sker omgående.

- Vi tänker fortsätta att göra affärer som kombinerar en aktiv satsning på miljö med god avkastning till våra kunder, säger Catrina Ingelstam, ekonomidirektör i Folksam.

För ytterligare information:

Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension, tel 08- 665 06 45

Catrina Ingelstam, ekonomidirektör Folksam, tel 08- 772 66 84

Birgitta Hammarström, presschef KPA Pension, tel 08- 665 0634, 0734 39 33 37

Folksam är ett ömsesidigt försäkringsbolag som erbjuder försäkringar, sparande- och lånemöjligheter för alla behov. Folksam arbetar aktivt med trafiksäkerhet, extern bolagsstyrning och miljö för att bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle och trygghet för individen. Läs mer på www.folksam.se

KPA Pension är det ledande pensionsbolaget inom kommunsektorn med en miljon enskilda kunder och 500 arbetsgivarkunder. KPA Pension förvaltar i dag närmare 80 miljarder kronor och erbjuder pensionslösningar sedan 1922. Ägare är Folksam och Sveriges Kommuner och Landsting. KPA Pension har enbart etiska placeringar. Läs mer på www.kpa.se