Fyra av fem i KPA Pensions framtidspanel: Aldrig rätt att begränsa yttrandefrihet

Det är fel att begränsa yttrandefriheten som kinesiska myndigheter gör. Det anser en överväldigande majoritet av KPA Pensions framtidspanel som bedömt vikten av mänskliga rättigheter.

Yttrandefriheten är en självklar mänsklig rättighet i Sverige. Den första tryckfrihetsförordningen kom redan 1766. Och kompletterades med en yttrandefrihetsgrundlag 1992 som skyddar yttrandefriheten i andra medier än tryckta, d v s radio och tv. Även webbplatser kan begära frivilligt grundlagsskydd. Mer än fyra av fem i KPA Pensions framtidspanel tar helt avstånd från att kinesiska myndigheter övervakar och censurerar Internet med hjälp av globala internetföretag. Endast en av tio kan tänka sig någon form av censur och då enbart om alternativet är att inte alls få tillgång till Internet. Hälften av de 1 215 svarande diskuterar ofta frågor som rör mänskliga rättigheter. Två av tre är övertygade om att det går att påverka genom att delta i diskussionsforum som www.slutasnacka.se även om bara 8 procent verkligen gör slag i saken. Framtidspanelen anser att de mänskliga rättigheterna inte respekteras i stora delar av världen. Endast en av fem tror att de flesta varor och tjänster produceras med hänsyn till mänskliga rättigheter. Ändå anser tre av fyra att detta är mycket viktigt. - Tyvärr visar vår webbundersökning att betydligt färre är beredda att gå från ord till handling och handla Fair Trade/Rättvisemärkta produkter. Däremot är det positivt att fyra av fem är intresserade av att spara i fonder som enbart placerar i företag som respekterar mänskliga rättigheter. Dessutom med det uttalade syftet att göra en insats, säger Sofia Hagman, CSR-ansvarig KPA Pension. För ytterligare information, kontakta: Sofia Hagman, CSR-ansvarig, KPA Pension, tel 08-665 06 16 Birgitta Hammarström, presschef, KPA Pension, tel 08-665 06 34, 0734-39 33 37