Januari - juli 2024: KPA Pension redovisar fortsatt god avkastning och ökad premietillväxt

Premieinkomsten för KPA Tjänstepensionsförsäkring uppgick under första halvåret till 17 680 (15 514) miljoner kronor, vilket är en ökning med 14 procent. Solvensgraden ökade från en redan hög nivå till 243 (239) procent. Totalavkastningen uppgick till 5,5 (4,9) procent för perioden. Över de senaste tio åren 2014–2023 har den årliga genomsnittliga totalavkastningen uppgått till 5,6 procent. Avkastningen i den premiebestämda förvalsprodukten uppgick till 7,6 (7,4) procent.*

Camilla Larsson, vd för KPA Pension, kommenterar delåret 2024:

– Även i år har vi förbättrat vårt resultat och ökat premieinkomsten, delvis till följd av det nya pensionsavtalet AKAP-KR där bland annat pensionsavsättningen höjts. Vi börjar nu se att vårt långsiktiga arbete med att utveckla förvalsprodukten bidrar till en ännu bättre avkastning för våra kunder.  Vi har fortsatt att investera i gröna kommunobligationer och är, enligt en återkommande kundundersökning, det pensionsbolag som är bäst på hållbarhet.

Marcus Blomberg, chef för kapitalförvaltning på Folksamgruppen:

–  Vi ser en fortsatt god kapitalavkastning till stor del som en följd av en positiv

utveckling på aktiemarknaderna. Vi har fortsatt att genomföra fastighetsförvärv och att göra nya investeringar inom infrastruktur, i linje med vår långsiktiga strategi. Det är roligt att vår halvårsavkastning står sig bra även om vårt huvudsakliga fokus är den långsiktiga avkastningen där vi ser att vi har bra förutsättningar framåt.

Viktiga händelser under delåret 2024:

• Folksam och KPA Pension investerade 400 miljoner i grön obligation i Region Skåne för att utveckla vård och infrastruktur i regionen.

• KPA Pension investerar 1 miljard i klimatrelaterat arbete i Stockholm

• KPA Pension förvärvade fastigheten Brädstapeln 13 på Kungsholmen i Stockholm.

• KPA Pension investerar 500 miljoner för hållbar utveckling i Trelleborgs Kommun.

• Folksam och KPA Pension investerade drygt 500 miljoner kronor i Norrsken VC Fund ll. De investerar tidigt i bolag med mål att lösa klimatproblem, likväl som man eftersträvar en god finansiell avkastning. Fonden blev övertecknad till 320 MEUR och är Europas största inom sitt område.

• KPA Pension uppfattas för trettonde året i rad som Sveriges mest hållbara varumärke i pensionsbranschen och vinner igen Sustainable Brand Index. Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet.

Efter kvartalets utgång

• KPA Pension förvärvade kontorsfastigheten Mentorn 1 i centrala Stockholm för 3 miljarder kronor.

Nyckeltal för KPA Tjänstepensionsförsäkring AB, med föregående år inom parentes

• Premieinkomsten ökade till 17 352 (15 202) Mkr.

• Totalavkastningen ökade till 5,5 (4,9) procent.

• Genomsnittlig totalavkastning de senaste 5 åren (2019–2023) uppgick till 5,5 procent.

• Genomsnittlig totalavkastning de senaste 10 åren (2014–2023) uppgick till 5,6 procent.

• Avkastningsränta, premiebestämd, uppgick till 7,6 (7,4) procent.*

• Avkastningsränta, förmånsbestämd, uppgick till 2,1 (1,2) procent.

• Förvaltningskostnadsprocent, premiebestämd, uppgick till 0,08 (0,08) procent.

• Förvaltat kapital uppgick till 323 815 (277 284) Mkr.

• Solvensgraden uppgick till 243 (239) procent.

* Avser avkastningsränta under spartid (för försäkrade som är 55 år eller yngre).

Koldioxidavtrycket

Som en del av KPA Pensions arbete i Nettonollalliansen rapporteras hållbarhetsdata kvartalsvis.

Under delåret minskade koldioxidavtrycket i placeringsportföljen vilket är i linje med uppsatta mål. Inom fastigheter ser vi en marginell ökning.

Mer information om koldioxidavtrycket finns i  delårsöversikten för Folksamgruppen

KPA Pension pressjour
pressjour@kpa.se

KPA Pension är det ledande tjänstepensionsbolaget i kommunsektorn. Vi förvaltar tjänstepensioner tryggt och hållbart åt drygt      2,2 miljoner kunder och administrerar tjänstepension åt kommuner, regioner och kommunala bolag.