Jönköping upphandlar grönt

KPA Pension har vunnit pensionsupphandlingen i Jönköpings kommun. Viktigast var priset men kommunen tog också hänsyn till att KPA Pension är miljöcertifierat enligt ISO 14001.

- Jönköpings kommun ligger långt framme när det gäller klimatarbetet. Därför är det extra roligt att kommunen nu också ger oss pluspoäng för vårt miljöarbete i sin pensionsupphandling, säger Karin Friberg, vice vd i KPA Pension. Jönköpings kommun arbetar aktivt för att begränsa sina klimatpåverkande utsläpp. Och skrev nyligen under en avsiktsförklaring med Energimyndigheten för projektet Uthållig kommun, där 62 kommuner nu ingår. Jönköping har även skickat ut ett förslag till ett eget energi- och klimatprogram på remiss. - Det är viktigt att hela samhället fokuserar på miljöfrågorna. Det är först då vi verkligen kan göra skillnad. Därför är det positivt att exempelvis Margot Wallström, vice ordförande i EU-kommissionen, nu går ut i en debattartikel i Dagens Samhälle i miljöfrågan. Hon skriver att hälften av all offentlig upphandling i EU ska vara grön 2010, något som vi välkomnar, säger Karin Friberg. KPA Pension miljöcertifierades enligt ISO 14001 redan 1998. Sedan dess har bolaget minskat koldioxidutsläppet med 35 procent samtidigt som antalet anställda har ökat med 36 procent. KPA Pension sätter miljöbetyg på alla placeringar. Miljöchefen söker aktivt upp de svenska bolag som får lägst betyg för att bistå dessa i deras miljöarbete. För ytterligare information, kontakta: Karin Friberg, vice vd, KPA Pension, tel 08-665 05 89 Birgitta Hammarström, presschef, KPA Pension, tel 08-665 06 34, 0734-39 33 37