KPA Livförsäkring ger premierabatt på 260 miljoner kronor till kommunsektorn

KPA Livförsäkring kommer att ge en premierabatt som motsvarar 260 miljoner kronor till befintliga arbetsgivarkunder genom finansiering från den så kallade fonden för tilldelad återbärning. För kunderna innebär det en reduktion på åttiofem procent av 2019-års premie för tjänstegrupplivförsäkringen, TGL-KL.

– Tack vare att vi har en stark ekonomi har vi kunnat ta en högre finansiell risk, vilket varit gynnsamt för KPA Livförsäkring under ett antal år. Det överskott som byggs upp i tjänstegrupplivförsäkringen delar vi ut till de berörda kunderna, säger Johan Sjöström, vd i KPA Livförsäkring.

Arbetsgivare som varit kunder i KPA Livförsäkring under perioden då överskottet skapades är de som kommer att beröras av premierabatten. Det handlar om cirka 2 000 arbetsgivare med 1,2 miljoner anställda i kommuner, landsting samt Svenska kyrkan.

För mer information kontakta:
Johan Sjöström, vd KPA Livförsäkring, 073-439 3318

KPA Pensions pressjour, 08-772 6660

KPA Pension är det ledande pensionsbolaget inom kommunsektorn med en och en halv miljon enskilda kunder och 1000 arbetsgivarkunder. KPA Pension förvaltar i dag över 150 miljarder kronor och erbjuder pensionslösningar sedan 1922. Ägare är Folksam och Sveriges Kommuner och Landsting. KPA Pension har enbart etiska placeringar. Läs mer på www.kpa.se.