KPA Pension: Lönsamt placera etiskt

Det lönar sig att placera i bolag som agerar etiskt. Det anser den amerikanska tankesmedjan Ethisphere i sin årliga rapport över världens 100 mest etiska bolag. - Det är positivt att allt fler rapporter pekar i den här riktningen, säger Lars-Åke Vikberg, vd i KPA Pension.

Det är sjunde året i rad som Ethisphere utser de 100 mest etiska bolagen. Listan belönar – fritt översatt - ett etiskt ledarskap som tränger bakom etiska affärer och översätter ord till aktiv handling. Avkastningen för de mest etiska bolagen i WME index, har varje år har slagit andra tunga index som S & P 500 och FTSE 100. Enbart bolag med intäkter över 100 miljoner dollar eller minst 100 anställda ingår i WME index. De flesta bolag är amerikanska men bland annat har några europeiska och japanska lyckats tränga sig in på listan. Bolag med svensk koppling är Ikea (grundad i Sverige huvudkontor i Holland), SCA, AstraZeneca (huvudkontor i England, omfattande forskning i Sverige), Novo nordisk (huvudkontor i Danmark, dotterbolag i Sverige) och Stora Enso (huvudkontor i Finland, stor del av verksamheten i Sverige). Tidigare har exempelvis Lars G Hassel, professor, Umeå universitet, påpekat att särskilt miljömedvetna företag är de bäst skötta, vilket får positiv effekt på bolagets värde. Dessutom är de företag som har sin egen miljöpåverkan under kontroll säkrare placeringar eftersom de inte löper lika stor risk att hamna i miljöskandaler. Miljöskandaler leder till sviktande varumärke och därmed lägre börsvärde. I november 2009 publicerade också det globala konsultföretaget Mercer en rapport, Shedding Light on Responsible Investment: Approaches, Returns and Impacts, som visade att etiska faktorer kan ha en positiv påverkan på avkastningen på placeringar. Bolaget hade då granskat 16 akademiska rapporter på området, av vilka 10 visade en positiv koppling mellan etik och finansiellt resultat. I fyra rapporter kunde ingen skillnad utläsas och i två fanns en negativ koppling. - Det finns alltid en viss osäkerhet i vetenskapliga undersökningar men allt mer tyder ändå på att etiska placeringar kan löna sig på lång sikt. Vi vet också att nio av tio av våra kunder anser att det är viktigt att deras pensionsbolag tar hänsyn till miljö och mänskliga rättigheter när deras pensionspengar placeras. Dessutom kan vi dokumentera att vi sedan starten 2001 har högre totalavkastning än snittet i branschen. Under de två senaste extrema åren ligger vi i topp, säger Lars-Åke Vikberg, vd i KPA Pension. För mer information kontakta: Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension, tel 08-665 06 45 Birgitta Hammarström, presschef KPA Pension, tel 08-665 06 34, 0734-39 33 37 KPA Pension är det ledande pensionsbolaget inom kommunsektorn med en miljon enskilda kunder och 500 arbetsgivarkunder. KPA Pension förvaltar i dag närmare 70 miljarder kronor och erbjuder pensionslösningar sedan 1922. Ägare är Folksam och Sveriges Kommuner och Landsting. KPA Pension har enbart etiska placeringar. Läs mer på www.kpa.se