KPA Pension bäst på hållbarhet i finansbranschen

KPA Pension ökar kraftigt och toppar branschen i Sustainable Brands undersökning om hållbara varumärken.

- Vi är oerhört glada över den här utmärkelsen. Det visar att vårt långsiktiga arbete med hållbarhet ger resultat, säger Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension.

KPA Pension har utsetts till Sveriges mest hållbara bolag inom finansbranschen 2012. Detta enligt den största hållbarhetsundersökningen av varumärken i landet, Sustainable Brands. KPA Pension ökar från en fjärde plats 2011 till första plats i branschen, när 22 bolag har utvärderats av ett representativt urval av drygt 8 000 personer i hela landet. KPA Pension går också kraftigt framåt totalt sett, från plats 74 i fjol till plats 11 i år, när de 200 största bolagen jämförs.

Undersökningen använder definitionen av hållbarhet som grundar sig på FNs 10 principer om mänskliga rättigheter, motverkan av korruption och miljöansvar.

5 i topp på hållbarhet

1. KPA Pension
2. Länsförsäkringar
3. Folksam
4. AMF
5. ICA Banken

- KPA Pension har arbetat aktivt med miljö och hållbarhetsfrågor sedan 1998. Då miljöcertifierades bolaget, enligt ISO 14001, som första finansiella bolag i Europa. Sustainable Brands undersökning visar att detta har stärkt vårt varumärke. Det är också roligt att vi kan visa långsiktigt god avkastning och därmed ge trygga pensioner till våra kunder, säger Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension.

För mer information kontakta:

Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension, tel 08-665 06 45

Birgitta Hammarström, presschef KPA Pension, tel 08-665 06 34, 0734-39 33 37, birgitta.hammarstrom@kpa.se

KPA Pension är det ledande pensionsbolaget inom kommunsektorn med över 1,2 miljoner enskilda kunder och 1 000 arbetsgivarkunder. KPA Pension förvaltar i dag 85 miljarder kronor och erbjuder pensionslösningar sedan 1922. Ägare är Folksam och Sveriges Kommuner och Landsting. KPA Pension har enbart etiska placeringar. Läs mer på www.kpa.se