KPA Pension fortsätter att satsa i fastigheter

KPA Pension köper en nybyggd fastighet i Hammarby Sjöstad i Stockholm.

- Vi satsar på fastigheter för att sprida riskerna och få god långsiktig avkastning för våra pensionssparare, säger Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension.

KPA Pension köper en större bostadsfastighet med 203 lägenheter i Hammarby Sjöstad. Säljare är fastighetsföretaget ByggVesta som arbetar efter en tydlig kvalitets- och miljöpolicy. Byggnaden uppfördes 2006 och består till 90 procent av bostäder med hyresrätt. Övrig yta är butikslokaler och garage.

-Vi är glada över att ha sålt fastigheten till en seriös och långsiktig fastighetsägare, som kommer att förvalta den på ett långsiktigt hållbart sätt. Vi är övertygade om att våra hyresgäster kommer att fortsätta trivas i fastigheten, säger Gunnar Nordfeldt, vd ByggVesta.

I takt med att KPA Pensions förvaltade kapital ökar finns ett behov att sprida riskerna i placeringarna. Sedan tidigare äger KPA Pension några fastigheter med ICA som hyresgäst samt ett vårdboende.

- KPA Pension ska fortsätta investera i attraktiva fastigheter. Vi ska vara en långsiktigt god fastighetsägare där både de boende och övriga hyresgäster kan känna sig trygga och nöjda. Det kommer att gynna våra pensionssparare i framtiden, säger Lars-Åke Vikberg.

Gyllenforsen Fastigheter har varit rådgivare till KPA Pension och kommer att förvalta fastigheterna. Gyllenforsen är ett helägt bolag inom Folksamgruppen, där också KPA Pension ingår.

För mer information kontakta:

Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension, tel 08-665 06 45

Torbjörn Wiberg, vd Gyllenforsen, tel 070-689 20 16

Gunnar Nordfeldt, vd ByggVesta, tel 070-548 25 00

Birgitta Hammarström, presschef KPA Pension, tel 08-665 06 34, 0734-39 33 37

KPA Pension är det ledande pensionsbolaget inom kommunsektorn med en miljon enskilda kunder och 500 arbetsgivarkunder. KPA Pension förvaltar närmare 70 miljarder kronor och erbjuder pensionslösningar sedan 1922. Ägare är Folksam och Sveriges Kommuner och Landsting. KPA Pension har enbart etiska placeringar. Läs mer på www.kpa.se