KPA Pension investerar i grön obligation direkt av Linköpings kommun

KPA Pension investerar i en grön obligation utgiven av Linköpings kommun genom en så kallad private placement, en emission som särskilt riktas mot KPA Pension. Det totala obligationsvärdet uppgår till 500 miljoner kronor och ska användas till att bygga en simhall. Fastigheten ska möta kraven för Miljöbyggnad silver.

– Att investera i kommunernas verksamheter bidrar till att våra kunder får en trygg och hållbar pension, samtidigt som de ser sina pengar göra nytta redan idag, säger Camilla Larsson, vd KPA Pension.

KPA Pension är kommun- och regionsektorns pensionsbolag. Att de anställdas tjänstepensioner bland annat investeras i kommunal verksamhet bidrar till en både trygg och hållbar pension. KPA Pension kallar det för det goda pensionshjulet.

– Linköping har precis som KPA Pension höga ambitioner kring hållbarhet med siktet inställt på att bli Co2-neutralt 2025. Det känns bra att kunna bidra till deras omställning samtidigt som våra kunder får en god avkastning på sitt pensionssparande, säger Camilla Larsson.

För mer information kontakta:

Christina Sjölund, investor relations, 08-772 67 39

Mark Johnsson, affärsutvecklare för hållbara investeringar, 0725-98 81 67

KPA Pension är det ledande tjänstepensionsbolaget i kommunsektorn. Vi förvaltar tjänstepensioner tryggt och hållbart åt drygt 2 miljoner kunder och administrerar tjänstepension åt kommuner, regioner och kommunala bolag.