KPA Pension minskade sin koldioxidpåverkan i innehaven under 2015

Nu publicerar KPA Pension sin hållbarhetsredovisning för 2015 som ett led i sitt hållbarhetsarbete. Redovisningen påvisar viktiga händelser framsteg som har skett under föregående år.

Under 2015 har KPA Pension avyttrat bolag med mer än 50 procent av sin omsättning i kolbrytning eller i kolförbränning samt minskat koldioxidtrycket väsentligt som ett led i arbetet att minska miljö- och klimatpåverkan i investeringarna.

- För tredje året i rad vi mäter vårt koldioxidavtryck. Under 2015 minskade vi vårt absoluta koldioxidavtryck med 18 procent. Nu har branschen dessutom enats om ett sätt att mäta koldioxidutsläpp på vilket vi välkomnar, säger Eva Axelsson.

-  Vi fortsätter att förvalta våra kunders och investerares pengar på ett tryggt och etiskt sätt, vilket vi även berättar om i vår färska hållbarhetsredovisning, fortsätter Eva Axelsson.

Årets hållbarhetsredovisning lägger stor vikt vid att öka transparensen av KPA Pensions hållbarhetsarbete. En viktig del är de intressentundersökningar som under året har utökats med en intressentdialog kring förväntningar på KPA Pensions hållbarhetsarbete.

- Med denna hållbarhetsredovisning vill vi tillgodose våra intressenters förväntningar på en öppen och tydlig information om vårt hållbarhetsarbete. Det är dessutom viktigt för oss att kunna visa de bolag vi investerar i att vi själva lever upp till de krav som vi ställer på dem, säger Eva Axelsson, hållbarhetschef KPA Pension.

Läs hållbarhetsredovisningen i sin helhet här.

För mer information kontakta:
Eva Axelsson, Hållbarhetschef KPA Pension, 0768-31 40 06
Karin Lutz, Pressekreterare KPA Pension, 0708-31 69 39

KPA Pension är det ledande pensionsbolaget inom kommunsektorn med en och en halv miljon enskilda kunder och 1000 arbetsgivarkunder. KPA Pension förvaltar i dag över 150 miljarder kronor och erbjuder pensionslösningar sedan 1922. Ägare är Folksam och Sveriges Kommuner och Landsting. KPA Pension har enbart etiska placeringar. Läs mer på www.kpa.se.