KPA Pension stärker sin närvaro i Sundsvall

Konkurrensverket har i dag godkänt att KPA Pension köper SPP Liv Pensionstjänst AB. Detta efter att ha granskat affären noggrant.

-Nu ska vi satsa på verksamheten i Sundsvall, säger Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension.

Konkurrensverkets beslut betyder att SPP:s kommunala pensionsadministration med tillhörande it-system samt ett mindre kommunalt försäkringsbestånd nu övergår till KPA Pension.

-Vi välkomnar Konkurrensverkets besked. Och vi förvaltar tryggt och etiskt våra kunders pensionspengar. Tack vare vår nya verksamhet i Sundsvall kan vi nu ge våra kunder i kommunsektorn ännu bättre pensionsadministration, säger Lars-Åke Vikberg, vd i KPA Pension.

Större delen av den verksamhet som ingår i köpet ska vara överförd till KPA Pension den 30 september 2013. Det innebär att samtliga 18 medarbetare från CGI och 9 medarbetare från SPP då har börjat arbeta på KPA Pension – i stort sett samtliga på kontoret i Sundsvall. Beståndsöverlåtelsen planeras till slutet av första kvartalet 2014, då ytterligare 5 medarbetare från SPP ansluter till KPA Pension.

-Affären innebär att vi tar över ett modernt system från CGI som fungerar väl med den utveckling som vi redan jobbar med. Vi ökar vår närvaro i Sundsvall och vi är mycket glada över att kunna knyta de här nya kvalificerade medarbetarna till oss, säger Lars-Åke Vikberg.

SPP har beslutat att lämna den kommunala arbetsgivarmarknaden och säljer därför SPP Liv Pensionstjänst till KPA Pension. Affären förutsatte myndighetens godkännande.

Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension, tel 08-08-665 06 45

KPA Pension är det ledande pensionsbolaget inom kommunsektorn med en miljon enskilda kunder och 1000 arbetsgivarkunder. KPA Pension förvaltar i dag 100 miljarder kronor och erbjuder pensionslösningar sedan 1922. Ägare är Folksam och Sveriges Kommuner och Landsting. KPA Pension har enbart etiska placeringar. Läs mer på www.kpa.se