KPA Pension vet vad pensionspengarna gör - och välkomnar debatten

- Vi välkomnar debatten om etiska placeringar eftersom vi ligger långt fram inom detta område. Och vi vet vad våra pensionspengar gör. Det säger Bertil Repfennig, vi i KPA Pension i en kommentar till en hårt vinklad artikel i dagens DN*.

KPA Pension förvaltar ett kapital på 50 miljarder kronor. Pengarna investerar KPA Pension enligt två skilda metoder uteslutande och påverkande. De uteslutande är vapen, tobak, alkohol och spel. Därför visar KPA Pension nu filmer med landminor för att visa att bolaget inte har exempelvis minor och kärnvapen i portföljen. Pensionspengarna används också till att påverka bolag som tar ansvar för framtiden. - Det är enkelt att säga nej till alla energibolag, men då kan vi inte heller vara med och påverka utvecklingen. Därför investerar vi i några få noggrant utvalda energibolag som arbetar för att utveckla hållbar energi. Detta är komplicerat och kostsamt. Därför är det främst energibolag som har den kunskapen och möjligheten att i praktiken utveckla grön energi, säger Bertil Repfennig, vd i KPA Pension. Vid halvårsskiftet investerade KPA Pension i 13 utvalda oljebolag som alla hade miljöbetyget a- eller 6 av 7 möjliga. De flesta övriga bolag oavsett bransch ligger betydligt sämre till. KPA Pension ta hjälp av Dow Jones Sustainability Index, GES Investment Services och egna experter för att granska alla placeringar. Det betyder att investeringarna följer FNs Global Compacts och ILOs uppställda krav. - I dag har vi ytterligare granskat innehaven i de bolag som DN pekar ut. Samtliga följer våra strikta regler. Vi arbetar oerhört målmedvetet för att investera våra kunders pengar på ett etiskt och ansvarsfullt sätt, säger Bertil Repfennig. KPA Pension har de striktaste reglerna för etiska placeringar av alla pensionsbolagen. Och följer de etiska reglerna minutiöst. - Därför tycker vi att det är tråkigt att en seriös tidning som DN misstänkliggör vårt omfattande arbete med att investera etiskt, säger Bertil Repfennig. Läs mer: http://www.kpa.se/mallar/Nyhet____1517.aspx *DNs källa, Multinational Monitor, MM, är ingen oberoende källa. MM ges ut av Essetial Information som grundades 1992 av den kände amerikanske miljöaktivisten Ralph Nader. Han har vid ett par tillfällen ställt upp som kandidat för det amerikanska miljöpartiet och driver sina åsikter i tidningen. KPA Pension anlitar oberoende granskare. För mer information kontakta: Bertil Repfennig, vd KPA, tel 08-665 48 49 Birgitta Hammarström, presschef, tel 08-665 06 34, 0734-39 33 37