KPA Pension vinner affär på över 300 miljoner i Katrineholm

KPA Pension har vunnit en stor upphandling värd cirka 320 miljoner kronor. Det är Katrineholms kommun som har anlitat KPA Pension för att försäkra närmare halva sin pensionsskuld.

-Vi förvaltar tryggt och etiskt våra kunders pensionspengar och därför är vi oerhört glada över att ha fått förtroendet att försäkra närmare hälften av pensionsskulden i Katrineholms kommun, säger Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension.

Affären innebär att KPA Pension försäkrar (löser in) intjänade pensionsrätter som har tjänats in till och med den sista december 1997. Det gäller anställda i Katrineholms kommun födda 1938 – 1950

- Affären är ett kvitto på att kommunen är mycket nöjd med oss. Vi har bra system, rutiner och inte minst kompetens att leverera det kunderna förväntar sig. Vår goda ekonomi kan också ha bidragit till att vi vann upphandlingen, säger Lars-Åke Vikberg.

KPA Pension har en stark solvens och den högsta genomsnittliga avkastningen under fem år bland jämförbara bolag + 7,9 procent per år. Bolaget arbetar aktivt för att påverka företag att ta ansvar för miljö och mänskliga rättigheter liksom att motverka korruption.

Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension, tel 08-08-665 06 45

KPA Pension är det ledande pensionsbolaget inom kommunsektorn med över en miljon enskilda kunder och 1000 arbetsgivarkunder. KPA Pension förvaltar i dag 100 miljarder kronor och erbjuder pensionslösningar sedan 1922. Ägare är Folksam och Sveriges Kommuner och Landsting. KPA Pension har enbart etiska placeringar. Läs mer på www.kpa.se