KPA Pension vinner tillbaka Gävleborgskommunerna – efter mer än 8 år

KPA Pension har vunnit tillbaka nio kommuner som upphandlar gemensamt i Gävleborg samt Sandviken som upphandlat själv. Totalt berörs cirka 45 000 personer av affären.

Avtalet innebär att KPA Pension ska sköta pensionerna åt Bollnäs, Gävle, Hofors, Hudiksvall, Ljusdal, Nordanstig, Ockelbo, Ovanåker och Söderhamn samt Stiftelsen Hälsinglands museum och Kommunalförbundet Inköp från den 1 oktober 2010.

Efter 8,5 år är dessa tillbaka som kunder hos KPA Pension med ett avtal som gäller i 2,5 år med chans till förlängning i ytterligare 2 år. Här berörs 29 600 anställda och 9 600 pensionärer.

Sandviken efter nästan 11 år

Efter nästan 11 år har KPA Pension också vunnit tillbaka Sandviken som kund. Avtalet gäller från den 1 november 2010, i 3 år med möjlighet till förlängning i 2 år. Här ska KPA Pension ta hand om pensionerna för 4 100 anställda och 1 600 pensionärer. Sandviken upphandlade denna gång tillsammans med ett nybildat bolag, Göransson Arena AB.

-Vi är oerhört glada och stolta över att kommunerna i Gävleborg har valt att återvända till oss. Det är ett stort förtroende och jag lovar att vi ska göra vårt yttersta för att leva upp till deras förväntningar. Vi har jobbat mycket med att utveckla våra kvalificerade pensionsskuldtjänster, online-system liksom vår kompetens och service. Därmed hoppas vi att kunna uppfylla våra kunders behov, säger Tim Nilsson-Böös, kundansvarig KPA Pension.

För mer information kontakta:

Tim Nilsson-Böös, kundansvarig KPA Pension, tel 060-14 43 16, 0734-39 33 11

Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension, tel 08-665 06 45

Birgitta Hammarström, presschef KPA Pension, tel 08-665 06 34, 0734-39 33 37

KPA Pension är det ledande pensionsbolaget inom kommunsektorn med en miljon enskilda kunder och 500 arbetsgivarkunder. KPA Pension förvaltar i dag cirka 75 miljarder kronor och erbjuder pensionslösningar sedan 1922. Ägare är Folksam och Sveriges Kommuner och Landsting. KPA Pension har enbart etiska placeringar. Läs mer på www.kpa.se